TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Meek, Richard Jack

Geboortedatum:
1908 (Vancouver)
Overlijdensdatum:
8 januari 1995
Dienstnummer:
R138466
Nationaliteit:
Canadese

Biografie

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Warrant Officer (Schipper)
Eenheid:
No. 626 Squadron, Royal Air Force
Aanbeveling:
Flying Officer Breckenridge, Pilot Officer Baker en Warrant Officer Meek waren respectievelijk piloot, rugschutter en navigator van een vliegtuig dat op een nacht in januari 1944 werd uitgestuurd om Berlijn aan te vallen. Boven het doelgebied werd het toestel geraakt door kogels van een jager. Er ontstond veel schade, de marconist werd gedood en de staartschutter raakte gewond. Pilot Officer Baker raakte ook gewoind, werd in zijn gezicht geraakt en verloor het bewustzijn. Niettemin ontweek Flying Officer Breckenridge de aanvaller en met grote vastberadenheid hervatte hij zijn run in en viel het doel met succes aan. Bijna direct daarna werd zijn toestel weer geraakt door mitrailleurvuur van de vijandelijke jager die dichterbij was gekomen. Dit keer raakte Warrant Officer Meek ernstig gewond, een kogel ging door zijn borstbeen vlak bij zijn hart en een andere trof hem in zijn schouder. F/O Breckenridge manoeuvreerde zijn beschadigde toestel echter knap en vaardig en ontweek de aanvaller. Tegen die tijd was P/O Baker weer bij kennis en toen hij zich realiseerde dat het toestel onbeschermd was, baande hij zich onmiddellijk een weg naar de staartkoepel en kroop erin, ondanks zijn lichamelijk lijden, de intense kou en het gebrek aan zuurstof. P/O Baker bleef gedurende de hele thuisvlucht in de staartkoepel, afgezien van een korte periode toen hij die verliet om een brandje te blussen dat was ontstaan. Ondertussen weigerde W/O Meek zijn post te verlaten, hoewel hij ernstig gewond was en veel pijn leed. Hoewel hij het moest doen zonder bijna alle navifgatie hulpmiddelen zette hij met grote vaardigheid een koers uit naar huis. Uiteindelijk bereikte F/O Breckenridge de basis waar hij een geslaagde noodlanding maakte. Zijn deskundigheid, moed en kalmte onder de grootste moeilijkhedn waren de hoogste lof waardig. P/O Baker en W/O Meek bewezen zich als waardevolle leden van de bemanning; zij toonden grote moed, kracht en plichtsbesef. Ondanks hun verwondingen en hun lijden deden ze al het mogelijke om te helpen het vliegtuig veilig thuis te krijgen.

DFC's werden toegekend aan Pilot Officer Baker en Flying Officer Breckenridge.
 Conspicuous Gallantry Medal (CMG - Flying)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Pilot Officer
Eenheid:
No. 626 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
17 november 1944
Distinguished Flying Cross (DFC)
Aanbeveling gedateerd 1 augustus 1944 toen hij 28 operationele vluchten – 144 uur en 50 minuten – had gemaakt tussen 16 december 1943 en 6 juli 1944:
Pilot Officer Meek, een Canadees, is een navigator die 28 operationele vluchten heeft gemaapt tegen de vijand. Sinds de toekenning van de C.G.M. in februari 1944 heeft hij nog eens 22 operationele vluchten gemaakt, veel ervan naar zulke veraf gelegen en zwaar verdedigde doelen als Berlijn, Maagenburg en Friedrichshaven; de vijandelijke hoofdstad was vier keer zijn doel.
P/O Meek heeft zijn taken steeds op de meest voorbeeldige wijze uitgevoerd en zijn werk ligt op het hoogste niveau onder de sterkste tegenstand die de vijand kon opbrengen. Zijn kalme en rustige minachting voor persoonlijke veiligheid en de doelmatigheid waarmee hij zijn toestel navigeerde inspireerden zijn bemanning tot het hoge niveau dat ze bereikt hebben en verzekerden maximale veiligheid voor zijn toestel en bemanning.
Ik adviseer met klem dat de moed, getoond door deze officier gepaard aan het hoge peil van zijn techinsche prestaties die niet alleen een inspiratie vormden voor zijn bemanning maar ook voor alle navigatoren in het squadron, worden erkend door toekenning van het D.F.C.

Bronnen

Foto