TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Rickinson, Leslie Arthur

Geboortedatum:
26 mei 1917
Overlijdensdatum:
13 mei 1943 (nabij Eemnes, Nederland)
Begraven op:
Oorlogsgraven van het Gemenebest Oud-Leusden (Rusthof)
Vak: 13. Rij: 7. Graf: 127.
Dienstnummer:
45901
Nationaliteit:
Britse

Biografie

Leslie Arthur Rickinson werd op 26 mei 1917 geboren. Zijn opleiding volgde hij aan de Longton High School. Op 16 jarige leeftijd slaagde hij voor de toelating tot een "Air Training School". Na drie jaar studeerde hij af als Leading Aircraftman en werd in Singapore gestationeerd bij een eskader vliegboten. Kort na aanvang van de Tweede Wereldoorlog behaald hij zijn pilotenlicentie ('wings"). Kwam om het leven op 13 mei 1943, toen zijn No. 83 Squadron, Avro Lancaster I W4955, OL-R beschadigd raakte door luchtafweer en vervolgens werd neergeschoten door een nachtjager om 02.17 uur, neerstortend nabij Eemnes.

Bevorderingen:
?: Leading Aircraftman;
20 december 1939: Sergeant, Pilot/Fitter II;
1 april 1941: Temporary Flight Sergeant;
29 mei 1941: Pilot Officer (on probation);
29 mei 1942: Pilot Officer;
29 mei 1942: Flying Officer (war subs.);
16 juli 1942: Acting Flight Lieutenant.

Loopbaan:
5 september 1933: in dienst met No. 566639 als Aircraft Apprentice;
13 mei 1943: neergeschoten tijdens een operatie boven Duisburg, vliegend in Avro Lancaster W4955 van No. 83 Squadron Royal Air Force.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Pilot Officer (2e Luitenant-vlieger)
Eenheid:
No. 101 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
21 november 1941
Voordracht:
"Deze officier heeft negen maanden lang deelgenomen aan operaties in Blenheim en Wellingotn toestellen, gedurende welke periode hij zowel dag als nachtvluchten uitvoerde.
Gedurende deze gehele tour van operaties heeft hij een uitstekend voorbeeld gesteld voor de manschappen van het eskader door zijn vastberadenheid, vaardigheid en toeweiding tot de dienst. Zijn gevoel voor humor en discipline waren de voornaamste oorzaken van de goede resultaten die door zijn bemanning werden behaald.
Als er een moeilijke opdracht te vervullen was, kon er altijd op Pilot Officer Rickinson worden gerekend om er aan deel te nemen en de beste resultaten te behalen.
zijn laatste vlucht resulteerde in zware schade aan de staartkoepel, de staartschutter sprong uit het toestel en de tweede piloot was zwaar gewond door een vijandelijke nachtjager. Hij bracht het toestel thuis en landde veilig met de op scherp staande bommenlast."

Voorgedragen op 15 september 1941.
Distinguished Flying Cross (DFC)

Bronnen

  • Foto 1: Jaap van der Woude
  • - The London Gazette of 4th July 1941, Issue 35208
    - Third Supplement to The London Gazette of 18th November 1941, Issue 35353, dated 21st November 1941
    - The London Gazette of 23rd June 1942, Issue 35606
    - Voordracht tot verlening van het DFC, dd. 15 september 1941, Wing commander commanding No. 101 Squadron
    - Extract form The London Gazette 21 November 1941
    - 'Old Haltonians' - RAF Halton Aircraft Apprentices Association

Foto

Thema's