TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Bisby, Thomas Ernest

Dienstnummer:
1127605 (NCO)/187146 (Officer)
Nationaliteit:
Britse

Biografie

Bevorderingen:
? Flight Sergeant
18 oktober 1944: Pilot officer on Probation (emergency)
18 april 1945: Flying Officer (war sub)
22 augustus 1946: Appointment to commissions as Flying Officer (4 years on the active list)
18 april 1948: Flight Lieutenant
22 augustus 1950: Transfer to Reserve

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Sergeant
Eenheid:
No. 10 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
3 december 1943
Aanbeveling:
Sergeant Bisby was radiotelegrafist van een Halifax die in de nacht van 3 november 1943 was uitgestuurd voor een aanval op Düsseldorf. Om 19:42 werd zijn toestel van linksonder door een vijandelijke nachtjager aangevallen die later werd geïdentificeerd als een Me 210. De staartschutter gaf zijn gezagvoerder aanwijzingen voor ontwijkende actie. Tijdens die aanval liep ons toestel de volgende schade op: staartkoepel, D.R, kompas en intercom onbruikbaar. Om 19:43 werd een tweede aanval gedaan door een niet geïdentificeerd toestel. Tijdens deze aanval raakten het hydraulische en het noodsysteem en de radiouitrusting onbruikbaar. Tijdens deze aanval raakte Sgt Bisby pijnlijk gewond aan zijn kuiten en de boordwerktuigkundige raakte ook gewond. Om 19:45 werd er een derde aanval gedaan door een Me 201 of een Ju 88 en in ons vliegtuig raakte alle navigatie appartuur onbruikbaar, de brandstof leidingen aan bakboord lek geschoten en beide bakboordmotoren uitgevallen. De bakboordbuitenmotor werd later door de boordwerktuigkundige weer gestart. Om 19:46 werd het toestel voor de vierde keer aangevallen door een onbekend type vliegtuig en het bakboordhoogteroer werd weggeschoten. Tijdens dit gevecht ontstond in de romp nog een brand die door de rugschutter, geholpen door de boordwerktuigkundige werd geblust. Tijdens al deze gevechten slaagde Sgt Bisby erin de radio tijdelijk te repareren hoewel hij ernstig aan beide benen gewond was en onder enorme druk werkte. Nadat het vliegtuig koers had gezet naar de basis kreeg Sgt Bisby een radiopeiling die voor de rest van de thuisvlucht het enige navigatie hulpmiddel was en zond een bericht naar Group. Kort daarna ging de apparatuur weer kapot en hoewel hij op het punt van instorten stond bleef hij doorgaan met de reparatie van de radio. Omdat tijdens deze gevechten alle radioapparatuur kapot was, was de enige manier om toestemming voor een landing op Woolfox Lodge te krijgen, het seinen met een Aldis lamp en Sgt Bisby verkreeg op deze manier toestemming hoewel hij geholpen moest worden bij het rechtop staan. Ondanks zijn verwondingen en hevige pijn klaagde Sgt Bisby nooit en met zijn deskundigheid en grote moed stelde hij zijn gezagvoerder in staat naar dit land terug te vliegen en een geslaagde landing op Woolfox Lodge te maken. Dit is ongetwijfeld een geval van uitzonderlijk vakmanschap en plichtsbesef en ik adviseer met klem hem voor zijn opmerkelijke moed te onderscheiden met de Conspicuous Gallantry Medal.

Tevens toegekend voor dezelfde operatie aan: Acting Flight Lieutenant Trobe, Flight Sergeant William Mowatt end Sergeant Robert Clough Bridge
Conspicuous Gallantry Medal (CGM)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)

Met "FRANCE AND GERMANY"-gesp.
Air Crew Europe Star

Bronnen

Foto

Thema's