TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Hearn, Edward Harty Elliot

Geboortedatum:
20 maart 1921 (Folkestone/Kent, Groot-Brittannië)
Overlijdensdatum:
29 augustus 2015
Dienstnummer:
1332572 (NCO)/131973 (Officer)
Nationaliteit:
Britse

Biografie

Edward Hearn ging op 14 jarige leeftijd van school en ging werken voor het onroerend goed bureau van Lord Radnor in Folkestone. Hij kwam in januari 1941 bij de R.A.F. en begon met de opleiding voor piloot in Canada maar na 200 uur werd hij omgeschoold tot navigator. In maart 1943 kwam bij bij No. 50 Squadron op Waddington bij Lincoln waar hij als bommenrichter vloog.
Na hersteld te zijn van zijn verwondingen (zie de aanbeveling voor de CGM) werd hij Master Bomber van No. 50 Squadron en was nauw betrokken bij het bombarderen van doelen in Frankrijk ter voorbereiding op D-Day. Op 7 augustus 1944 werd zijn Lancaster door een Duitse jager neergeschoten maar hij wist eruit te springen en verstopte zich drie dagen lang in een bos voordat hij een Fransman ontmoette die hem onderdak verschafte en hem in contact bracht met leden van de Résistance die hem over de Seine naar het westen brachten en hij werd uiteindelijk opgepikt door luchtlandingstroepen bij Marais-Vernier waarna hij spoedig naar Engeland terugkeerde. Voor de actie tengevolge waarvan hij werd neergeschoten ontving hij een Gesp op zijn D.F.C.
Na zijn dienst in India verliet hij de R.A.F. in september 1946.
Na de oorlog gaf hij leiding aan bouwprojecten en na een aantal jaren in noord Engeland werkte hij in Frankrijk voor de Commonwealth War Graves Commission. Later werd hij partner in een Britse firma in Brussel.
In 1947 keerde hij naar Frankrijk terug om degenen te bedanken die hem onderdak hadden verschaft. Tijdens dat bezoek ontmoette hij zijn toekomstige vrouw Pauline en ze trouwden in 1949. Hij was voorzitter van de R.A.F. Escaping Society in België en president van de Belgische afdeling van de R.A.F. Association in Brussel.

Bevorderingen;
? Corporal
9 oktober 1942: Pilot Officer on Probation (emergency)
9 april 1943: Flying Officer on Probation (war sub)
? Flight Lieutenant (war sub)

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flying Officer (1e Luitenant-vlieger)
Eenheid:
No. 50 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
23 juli 1943
Aanbeveling:
Op een nacht in juni 1943, Flying Officer Hearn en Sergeants Pointon en Wilkinson waren respectievelijk bommenrichter, rugschutter en boordwerktuigkundige van een vliegtuig, gevlogen door Sergeant Wilkie, dat was uitgestuurd voor een aanval op Keulen. Boven het doelgebied werd het toestel door luchtafweer geraakt. De ruiten van de cockpit gingen aan scherven en Sgt Wilkie raakte verblind door rondvliegende splinters. Desondanks bleef hij aan het roer. F/O Hearn en Sgt Wilkinson raakten gewond door granaatscherven. Niettemin bleef eerstgenoemde zonder te klagen op zijn post klaar om zijn bommen te lossen terwijl Sgt Wilkinson zijn piloot ging helpen en de aanval werd afgemaakt. Sgt Wilkie, die nog steeds niets kon zien, bleef aan het roer en vloog het toestel op gevoel, daarbij op diverse manieren geholpen door de boordwerktuigkundige en F/O Hearn die hem leidde bij het ontwijken van de zoeklichten en het voortdurende afweervuur waaraan de bommenwerper onderhevig was.
Enige tijd later, nog steeds boven vijandelijk gebied, kreeg Sgt Wilkie zijn gezichtsvermogen in een oog terug en slaagde er al spoedig in, vrij te vliegen van de verdediging en vloog daarna het toestel naar dit land terug. Tijdens de actie had Sgt Pointon een vinger verloren toen zijn koepel door een zware explosie werd beschadigd. Hoewel hij hevige pijn leed, bleef hij op zijn post, voortdurend bedacht op het gevaar van jagers. Onder de meest moeilijke omstandigheden toonde deze bemanning moed, kracht en vastberadenheid van het hoogste niveau.
Distinguished Flying Cross (DFC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flight Lieutenant (Kapitein-vlieger)
Eenheid:
No. 50 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
16 januari 1945
Distinguished Flying Cross (DFC)

Tweede DFC toegekend als gesp.

Bronnen

Foto