TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Clayton, Reginald Francis

Dienstnummer:
1320349 (NCO)/121139 (Officer)
Nationaliteit:
Britse

Biografie

Bevorderingen:
? Leading Aircraftman
16 mei 1942: Pilot Officer on Probation (Emergency)
16 november 1942: Flying Officer on probation (war sub)
16 mei 1944: Flight Lieutenant (war sub)
1 juli 1946: Flight Lieutenant
1 januari 1952: Squadron Leader
1 juli 1965: retirement

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flying Officer (1e Luitenant-vlieger)
Eenheid:
No. 466 (RAAF) Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
14 mei 1943
Aanbeveling:
"In April, 1943, Pilot Officer Hopkins, Flying Officer Clayton en Sergeants Hicks en Blair waren respectievelijk bommenrichter, navigator, gezagvoerder en radiotelegrafist van een vliegtuig dat was uitgestuurd om een doel in het Roergebied aan te vallen. Boven Duitsland werd het toestel door een vijandelijke jager aangevallen. Met het eerste salvo van de aanvaller raakte de staartschutter dodelijk gewond, de bommenrichter, navigator en de radiotelegrafist raakten ook gewond. De jager deed een tweede aanval maar Sgt. Hicks ontweek zijn kanonvuur door scherp onder het vijandelijke toestel te duiken dat niet werd teruggezien. Hoewel het hydraulische systeem en de remmen van de bommenwerper beschadigd waren waardoor het landingsgestel uitklapte en de bomdeuren opengingen, besloot de bemanning de missie door te zetten. Pilot Officer Hopkins, de bommenrichter toonde ongeëvenaarde vastberadenheid door zijn piloot naar het doel te leiden en met succes te bombarderen, hoewel hij een gecompliceerde armbreuk had en soms met grote moeite bij bewustzijn bleef. Op de thuisvlucht ploeterden P/O Hopkins, F/O Clayton en Sgt Blair meer dan twee uur om de dodelijk gewonde staartschutter te helpen, hem uit zijn koepel te krijgen en morfine toe te dienen; zij deden sommige pogingen vliegend op een hoogte van 15.000 voet en zonder zuurstof. Sgt Hicks vloog het beschadigde toestel uiteindelijk naar een basis in dit land en maakte een landing zonder gebruik van vleugelkleppen. Deze bemanningsleden toonden grote moed, kracht en vastberadenheid in een uiterst gevaarlijke situatie.
Distinguished Flying Cross (DFC)

Bronnen

Foto