TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Corder, Charles Clayton

Geboortedatum:
29 juli 1917 (West Thurrock/Essex)
Overlijdensdatum:
31 mei 2005
Dienstnummer:
1161447 (NCO)/141015 (Officer)
Nationaliteit:
Britse

Biografie

Charles Corder volgde zijn opleiding aan de Palmer’s Grammar School voordat hij naar Lloyd’s Bank ging. In mei 1940 meldde hij zich bij de R.A.F. maar vanwege zijn slechte gezichtsvermogen kwam hij niet in aanmerking voor een vliegeropleiding. In plaats daarvan werd hij navigator en werd bij No. 248 Squadron geplaatst waar hij een koppel vormde met de Franse piloot Max Guedj, een relatie die bijna twee jaar zou duren. De piloot die in de aanbeveling van de CGM wordt genoemd is in werkelijkheid Guedj en voor deze actie werd hij als eerste Fransman in de oorlog onderscheiden met de D.S.O. In de tweede fase van de oorlog diende Corder bij No. 404 Squadron waar hij nog veel meer patrouilles tegen scheepvaart vloog.
Nadat hij het jaar daarop uit de R.A.F. was ontslagen, keerde Corder terug naar Lloyd’s Bank in London, kreeg de verantwoordelijkheid voor de gebouwen van de bank en werd gediplomeerd inspecteur.

Bevorderingen:
? Flight Sergeant
30 januari 1943: Pilot Officer on Probation (emergency)
30 juli 1943: Flying Officer on Probation (war sub)
30 januari 1945: F;ight Lieutenant (war sub)

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flight Sergeant (Sergeant-vlieger)
Eenheid:
No. 248 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
13 april 1943
Aanbeveling:
Deze vlieger heeft aan 71 operationele missies deelgenomen waaronder vluchten boven de Noorse kust, de Middellandse Zee en de Golf van Biskaje. Hij heeft grote vaardigheid in het navigeren en perfecte samenwerking getoond wat hem tot een waardevol bemanningslid heeft gemaakt. Bij een gelegenheid in augustus 1942 ontdekte hij knap een dinghy die op de Middellandse Zee ronddreef waarvan de bemanning later werd gered. In maart 1943 was hij navigaor van een sectie Bristol Beaufighters die boven de Golf van Biskaje patrouilleerde. Tijdens die operatie raakte het toestel beschadigd tijdens een treffen met een Junkers Ju 88 die werd neergeschoten. De situatie leek hopeloos maar omdat de intercom was uitgevallen kroop Flight Sergeant Corder naar de cockpit waar hij zijn piloot een koers naar huis opgaf. Terugkerend naar zijn post probeerde hij de toestand door te seinen naar andere toestellen van de formatie maar zijn inspanningen leverden niets op. Ondertussen had de piloot grote moeite om het toestel onder controle te houden dus kroop F/Sgt Corder nog een keer naar de cockpit om the helpen. De bakboordmotor viel uit en de kans om naar dit land terug te vliegen leek klein.
Niettemin bleef F/Sgt Corder kalm zijn plicht doen, hij herstelde de intercom, bepaalde hun positie en deed alles wat hij kon om zijn piloot te helpen. Het toestel, dat nog nauwelijks te besturen was, vloog nu bijna op zee niveau. Toen ze de Engelse kust naderden vatte de tweede motor vlam terwijl een beetje olie in de cockpit ook in brand vloog. Net toen de piloot had besloten dat ze het beschadigde toestel moesten verlaten, kwam de Engelse kust in zicht dus ploeterde hij door. Ondertussen zond F/Sgt Corder rustig noodseinen uit en vuurde zo nu en dan Verey fakkels af om de aandacht te trekken van de mensen op de kust. Hij leidde de piloot naar het laagste gedeelte van een klip die veilig werd overgestoken en er kon een noodlanding worden gemaakt op een vliegveld. Bij het neerkomen vloog het toestel in brand maar zowel F/Sgt Corder als zijn piloot slaagden erin eruir te springen. In een vreselijke situatie toonde deze vlieger moed en bekwaamheid passend binnen de hoogste tradities van de R.A.F.
Conspicuous Gallantry Medal (CGM)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)

Met "FRANCE AND GERMANY"-gesp.
Air Crew Europe Star
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)

Met Bronzen Palm.
Croix de Guerre (1939-1945)

Bronnen

Foto