Fopp, Desmond
- Geboortedatum:
- 13 maart 1920 (Cudlee Creek, Australië)
- Overlijdensdatum:
- 8 augustus 2005
- Dienstnummer:
- 742588/112448
- Nationaliteit:
- Australische
Biografie
Bevorderingen:
?: Flight Sergeant;
3 november 1941: Pilot Officer on probation (emergency);
?: Flying Officer;
21 juli 1943: Flight Lieutenant (war subs);
1 september 1945: Flight Lieutenant (seniority);
23 januari 1946: Flight Lieutenant (extended service);
28 april 1953: Flight Lieutenant (permanent);
1 september 1965: Squadron Leader (supplementary list).
Loopbaan:
?: Saint Peters College, Adelaide;
november 1938: RAF Volunteer Reserves;
?: No. 2 Flying Training School;
?: No. 6 Operational Training Unit;
24 mei 1940: No. 17 Squadron;
?: No. 3 School, General Reconnaissance;
juli 1941: No. 17 Squadron;
3 november 1941: No. 132 Squadron;
mei 1942: Flight Commander, No. 132 Squadron;
?: Fighter Tactics Liauson Officer, US 8th Air Force;
?: Fighter Tactics Liauson Officer, US 9th Air Force;
mei 1944: Central Flying School, Upavon;
?: Advanced Flying Unit, Wrexham;
1951: No. 611 Squadron;
13 maart 1975: Pensioen.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!
- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Flight Lieutenant (Kapitein-vlieger)
- Eenheid:
- No. 5 Advanced Flying Unit, Royal Air Force
- Toegekend op:
- 29 september 1944
Aanbeveling:
In juli 1944 trad Flight Lieutenant Fopp op als instructeur tijdens een nachtelijke oefenvlucht toen zijn toestel in botsing kwam met een ander toestel. waardoor het hele stuurboordhoogteroer afbrak en ongeveer een derde gedeelte van de staart. Bovendien was het bakboordroer beschadigd en werd het hele bakboordhoogteroer op 30 centimeter na weggerukt. Het toestel raakte onbestuurbaar. F/Lt Fopp trof voorbereidingen om het toestel te verlaten maar door zorgvuldig te vliegen kon hij het toestel weer onder controle krijgen en naar het vliegveld terugkeren. Hij liet het landingsgestel zakken en maakte zich klaar voor de landing maar het toestel raakte weer onbestuurbaar. Met grote vaardigheid en tegenwoordigheid van geest trok hij de kleppen in, kreeg het toestel weer enigszins onder controle, maakte een landing en slaagde er tegelijkertijd in blokkering van de startbaan te voorkomen. Pas toen werd ontdekt dat ook het staartwiel was weggerukt tijdens de botsing. Gedurende het hele incident toonde deze officier de grootste kalmte en bekwaamheid en met zijn actie was hij volledig verantwoordelijk voor de veilige landing van toestel en bemanning.
Bronnen
- Foto 1: Wilco Vermeer collection (CC Attribution Non-Commercial No Derivatives 4.0)
- - The London Gazette of 6 January 1942, Issue 35408, Page 142
- Supplement to The London Gazette of 1st January 1943, Issue 35841, Page 39
- Supplement to The London Gazette of 20th August 1943, Issue 36140, Page 3737
- Supplement to The London Gazette of September 29th, 1944, Issue 36723, Page 4488
- Supplement to The London Gazette of 30th August 1946, Issue 37708, Page 4389
- Second Supplement to The London Gazette of 20th November 1953, Issue 40024, Page 6371
- The London Gazette of 27th August 1965, Issue 43751, Page 8283