TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Hayes, Ralph Gamble

Geboortedatum:
1921 (Kenilworth/Warwickshire, Verenigd Koninkrijk)
Overlijdensdatum:
5 november 1943 (Hempnall/Norfolk, Verenigd Koninkrijk)
Begraven op:
Oorlogsgraven van het Gemenebest Putney Vale Cemetery
Graf: 327.
Dienstnummer:
120087
Nationaliteit:
Britse

Biografie

Ralph Gamble Hayes werd in 1921 in Kenilworth 1921 geboren en volgde zijn opleiding aan het Salesian College in Londen.
Na het uitbreken van de vijandelijkheden kwam hij in dienst bij de Royal Air Force Volunteer Reserve, werd opgeleid tot navigator en werd half october 1942 bij No. 105 Squadron op Marham geplaatst.
Hij en zijn piloot, F/L John Gordon ontvingen beide het DFC voor de gedurfde aanval van geringe hoogte op Berlijn met een Mosquito op 30 januari 1943 toen ze aanvielen tijdens een radio uitzending van de Nazi partij en de explosies van de bommen door de luisteraars konden worden gehoord.
In juni 1943 gingen hij en Gordon naar No. 8 Path Finder Group.
Op 5 november 1943 werden Gordon en Hayes uitgestuurd om de Bayer chemische fabriek in Leverkusen aan te vallen. Hun Mosquito raakte beschadigd en Gordon moest de thuisvlucht op een motor maken. Toen ze Hardwick naderden moest hij de noodlanding afbreken vanwege een vrachtwagen die op de startbaan reed. De vleugel aan de dode kant zakte en raakte een boom waardoor de Mosquito neerstortte in een akker bij Road Green Farm in Hempnall in Norfolk. Beide mannen werden op slag gedood.
Hayes werd begraven op de Putney Vale begraafplaats en tegenwoordig staat er een herdenkingskruis bij de akker waar de Mosquito neerstortte.
Bevorderingen::
? Sergeant
Pilot Officer on Probation: 20 april, 1942
Flying Officer on Probation (war sub): 20 oktober, 1942

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flying Officer (1e Luitenant-vlieger)
Eenheid:
No. 105 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
16 februari 1943
Aanbeveling:
Op 30 januari 1943 was deze officier navigator van een bemanning die was uitgestuurd voor een bijzondere operatie bij daglicht boven Berlijn. Het succes van de operatie hing grotendeels af van het juiste tijdstip en daarom moest die doorgaan ongeacht het weer en het vluchtplan nauwkeurig worden gevolgd. De heenvlucht was er een van meer dan 800 km, voor het grootste deel boven Duits gebied en binnen de verdediging door vliegtuigen en luchtafweer van het land. Verder was de afstand zodanig dat alleen een economische kruissnelheid kon worden aangehouden omdat brandstofbesparing een belangrijke kwestie was. Het voordeel van de hoge snelheid van het toestel ging daardoor boven het doel grotendeels verloren.
Ten einde onder de vijandelijke radar te blijven moest twee derde van de vlucht op geringe hoogte worden gemaakt. Dat vereiste later een lange klim waarbij het toestel bijzonder kwetsbaar was voor onderschepping en aanvallen van jagers. Bovendien was de bemanning goed op de hoogte van de sterke luchtafweer tegen een aanval bij daglicht.
Al die gevaren maakten dat de vlucht met uiterste vaardigheid en vastberadenheid moest worden gemaakt. Zoals bekend werd die precies volgens plan uitgevoerd en de aanval vond plaats binnen enkele seconden van de vastgestelde tijd.
Hoewel F/O Hayes nog maar 7 misies heeft gevlogen heeft hij al aangetoond dat hij vastberaden is zijn aanvallen door te zetten en ik twijfel er niet aan dat hij op deze doelgerichte en vastberaden manier doorgaat.
Distinguished Flying Cross (DFC)

Bronnen

Foto