TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Millen, Samuel James

    Geboortedatum:
    1914 (Wanganui/Noordereiland, Nieuw- Zeeland)
    Overlijdensdatum:
    16 december 1940 (Neergeschoten boven het Kanaal nabij Lannilis/Finistere, Frankrijk)
    Dienstnummer:
    41047
    Nationaliteit:
    Nieuw-Zeelandse

    Biografie

    Samuel Millen was lid van de geheime No. 1 Fotoverkenningseenheid die geheime vluchten maakte boven bezet Europa. Een van zijn vluchten ging over een enorme afstand via Stettin, Rostock, Emden, Cuxhafen en Berlijn en duurde in totaal 5 uur en 55 minuten. Ten tijde van de toekenning van zijn DFC had hij 30 fotovluchten gemaakt.
    Zes weken na ontvangst van zijn onderscheiding, in de middag van 16 december 1940 om 14:15 steeg F/O Millen op van R.A.F. St. Eval in Cornwall in een Spitfire Mk 1 (X4350) LY voor een fotovlucht boven het Engelse Kanaal naar het kustgebied bij Brest in noord Frankrijk. Hij keerde niet terug van die vlucht want hij werd door een Duitse Flakbatterij neergeschoten net voor de Franse kust bij Lanillis, Finistère op 20 kilometer ten noorden van Brest. Zijn lichaam spoelde later aan bij Freflez, 31 kilometer ten noordoosten van Brest en werd daar begraven op het dorpskerkhof. Zijn graf is het enige oorlogsgraf op die begraafplaats.
    Hij was 26 jaar oud en hij had 723 vlieguren op zijn naam. Het was zijn 50ste en laatste vlucht bij de zeer geheime No. 1 PRU.

    Bevorderingen:
    20 augustus 1938: Acting Pilot Officer on Probation
    13 mei 1939: Pilot Officer
    3 september 1940: Flying Officer

    Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Flying Officer (1e Luitenant-vlieger)
    Eenheid:
    No.1 Photo Reconnaissance Unit
    Toegekend op:
    12 november 1940
    Aanbeveling:
    Eind oktober 1940 voltooide F/O Millen in een nieuw type vliegtuig met succes een uitzonderlijke fotoverkenning boven vier belangrijke doelen in Duitsland. Hij keerde naar zijn basis terug na een vlucht van 5 uur en 55 minuten op een hoogte van 27.000 voet. Hij heeft in onbewapende eenzits toestellen 30 fotoverkenningsvluchten gemaakt op grote hoogte boven vijandelijk gebied. Het succes dat hij heeft behaald is te danken aan zijn initiatief en bereidheid in combinatie met enthousiasme en een zeer grondige voorbereiding op iedere vlucht.
    Distinguished Flying Cross (DFC)

    Bronnen

    Foto