- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Sergeant
- Eenheid:
- No. 10 Squadron, Royal Air Force
- Toegekend op:
- 17 oktober 1944
Aanbeveling:
Sgt. Gardner werd in november 1943 bij No. 10 Squadron geplaatst en na voltooïng van 30 missies met in totaal 163 operationele vlieguren is hij getest voor en benoemd tot instructeur. Deze N.C.O. was staartschutter in een Halifax die op 19 december 1943 werd uitgestuurd om Berlijn aan te vallen. Het toestel werd door Flak zwaar beschadigd, No 3 tank werd lek geschoten en de stuurboord buitenmotor raakte beschadigd waardoor hij in vaanstand moest worden gezet. Bovendien zaten er nog 30 gaten in het toestel.
Tijdens een vlucht naar Leipzig op 9 februari 1944 werd hij toestel waarvan hij de staartschutter was, aangvallen door een Bf 109, een Me 110 en drie Junkers Ju 88’ers voordat hij het doel bereikte. Sgt. Gardner werkte briljant samen met de rugschutter bij het geven van nauwkeurige aanwijzingen aan zijn gezagvoerder om de aanval te ontwijken en plaatste gelijktijdig nauwkeurioge salvo’s op de vijande toestellen.
Een motor van een Ju 88 vloog in brand en hoewel de Halifax beschadigd raakte, speelde hij met zijn goede aanwijzingen en nauwkeurige vuur een grote rol bij het storen van de aanvallen en stelde zijn gezagvoerder in staat veilig naar de basis terug te keren.
Bij een aanval op Ottignies op 20 april 1944 werden er op zijn toestel drie afzonderlijke aanvallen gedaan door een Bf 1019 en twee Ju 88’ers. Sgt. Gardner beantwoordde in samenwerking met de rugschutter het vijandelijke vuur en een Ju88 werd als beschadigd gemeld.
Deze N.C.O. heeft bewezen een eerste klas boordschutter en standvastig lid van een dappere bemanning te zijn. Ik beveel met klem aan dat Sgt. Gardner’s vastberadenheid, zijn goede vechtlust en zijn grote plichtsbesef worden erkend door toekenning van de Distinguished Flying Medal.