- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Wing Commander
- Eenheid:
- No. 313 (Czechoslovak) Squadron, Royal Air Force
- Toegekend op:
- 28 oktober 1942
Aanbeveling:
Squadron Leader Fajtl heeft in de periode waarin hij vanaf Hornchurch Sector opereerde, onwankelbare vastberadenheid en energie tegenover de vijand getoond, eerst als sectie commandant en daarna als Squadron Leader. Alles bij elkaar heeft hij op offensieve patrouilles 191 vlieguren gemaakt en heeft een vijandelijk toestel vernietigd, bijgedragenm aan de vernietiging van drie andere en een vijfde toestel beschadigd.
Het wordt aanbevolen zijn diensten te belonen met de toekenning van het Distinguished Flying Cross.
De volgende aanvullende informatie luidt als volgt:
Deze officier voerde het bevel over een jagersquadron dat een formatie bommenwerpers escorteerde bij een daglichtaanval op Lille op 5 mei 1942 toen zijn toestel na het neerschieten van twee Bf 109s werd beschadigd en hij in noord Frankrijk een noodlanding maakte.
Hij liet zijn paracute bij het vliegtuig achter en rende een stukje in de ene richting, gooide zijn handschoenen op de grond en rende toen terug in tegengestelde richting. Op die manier bracht hij de vijand in verwarring wat betreft de richting van zijn ontsnapping. Later verborg hij zich tot aan de avond in een sloot op een steenworp afstand van een vijandelijk hoofdkwartier waarna hij, ondanks een grondige zoektocht naar hem waarbij een patrouille op nog geen 10 meter langs hem heen liep, begon aan zijn reis naar het zuiden, gebruik makend van de lichtflitsen van de lampen van de zoekers als gids. Hij raakte ze eindelijk kwijt door 500 meter ver te kruipen om tussen twee schildwachten door te komen.
Hoewel er tegen die tijd alarm was geslagen slaagde hij erin een vermomming te bemachtigen en uiteindelijk Parijs te bereiken.
Hij riep brutaal de hulp in van een hoogst ongebruikelijke bron, zette zijn reis voort en kwam uiteindelijk in onbezet Frankrijk aan, hongerig, uitgeput en koortsig. Zonder oponthoud ging hij echter verder op zijn weg en stak uiteindelijk de Pyreneeën over naar Spanje van waaruit hij op 21 augustus 1942 naar dit land werd gerepatrieërd.
Gedurende zijn hele ontsnapping toonde Squadron Leader Fatjl de grootste vindingrijkheid en vastberadenheid.