TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Beale, Alter

Geboortedatum:
1907 (Liverpool, Groot-Brittannië)
Dienstnummer:
1399261 (NCO)/159901 (Officer)
Nationaliteit:
Britse

Biografie

Alter Beale, geboren als Alter Weinberg diende in de jaren 30 in het Manchester Regiment in zuidoost Azië waarvoor hij werd onderscheiden met de India General Service Medal 1908-1935, 1 Gesp Birma 1930-32. In 1936 huwde hij met Irene Gray. Hij kwam in 1941 bij de R.A.F. en hij werd aanbevolen voor boordschutter. In januari 1943 kwam hij bij 50 Squadron, een Lancaster eenheid.
Na het voltooien van zijn tour werd hij op 53 Base van 5 Group geplaatst als geschutsleider, hij diende in die functie bijna de rest van de oorlog en bereikte de rang van Acting Squadron Leader. In september 1945 werd hij uit de dienst ontslagen om als kandidaat voor de Liberal Party deel te nemen aan de Ashton-under-Lyne by-election. Hij werd waarschijnlijk in de jaren 50 in dienst teruggeroepen.

Bevorderingen
? Sergeant
10 september 1943: Pilot Officer (probation/emergency)
11 maart 1944: Flying Officer (war sub)
30 september 1944: Flight Lieutenant (war sub)
? Acting Squadron Leader
10 februari 1954: Aanstelling beëindigd

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Pilot Officer (2e Luitenant-vlieger)
Eenheid:
No. 50 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
21 april 1944
Aanbeveling:
Pilot Officer Beale is een opmerkelijk schutter in zijn squadron. Hij is uitzonderlijk efficiënt en zeer enthousiast over zijn taak. Van de 17 geslaagde vluchten die hij heeft gemaakt waren er zes naar Berlijn, vier naar het Roergebied, twee naar Leipzig en hij heeft ook deelgenomen aan de aanval op Peenemünde. P/O Beale, gekwalificeerd geschutsleider, heeft aan vier gevechten deelgenomen en in de nacht van 20 op 21 oktober 1943, op de retourvlucht vanuit Leipzig, droeg hij bij aan het neerschieten van een tweemotorig vijandelijk toestel dat als vermoedelijk vernietigd werd opgeëist. In de nacht van 23 op 24 december raakte het electrische circuit in zijn Taylorpak direct na de start onklaar. Ondanks de felle kou, meldde P/O Beale dit pas aan zijn piloot nadat het doel met succes was gebombardeerd. De temperatuur was toen -27 graden. Het toestel klom naar 24.000 voet waar de temperatuur naar -35 zakte. P/O Beale bleef echter in zijn koepel en moest eruit worden geholpen toen ze nog maar op enkele mijlen van de Britse kust waren. Hij leed aan extreme onderkoeling en vertoonde ook bevriezingsverschijnselen op zijn lichaam. Bij nadering van het doel kreeg deze officier een vijandelijk toestel in zicht en bleef correcte aanwijzingen geven aan zijn piloot zodat de gezagvoerder de juiste defensieve manoeuvres kon uitvoeren om de jager te ontwijken en zijn aanval voort te zetten. Wegens de grote bereidheid en het enthousiasme dat P/O Beale voor zijn werk heeft getoond en zijn voorbeeldige moed in actie wordt hij met klem voorgedragen voor een uitgestelde toekenning van het Distinguished Flying Cross.
Distinguished Flying Cross (DFC)

Bronnen

  • - Fourth Supplement to The London Gazette Issue 36276 published on the 3 December 1943
    - Third Supplement to The London Gazette Issue 36447 published on the 28 March 1944
    - Fourth Supplement to The London Gazette Issue 36480 published on the 18 April 1944
    - Third Supplement to The London Gazette Issue 36809 published on the 21 November 1944
    - Second Supplement to The London Gazette Issue 40175 published on the 14 May 1954
    - eMedals

Foto