TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Dove, George Frederick

Geboortedatum:
1921 (Scarborough/Noord-Yorkshire, Verenigd Koninkrijk)
Overlijdensdatum:
oktober 2005 (Scarborough/Noord-Yorkshire, Verenigd Koninkrijk)
Dienstnummer:
621162 (NCO)/54236 (Officer)
Nationaliteit:
Britse

Biografie

George Dove diende voor de oorlog eerst bij 166 Squadron dat met de Hampden vloog en kort na het uitbreken van de oorlog werd hij in mei 1940 bij 10 Squadron geplaatst. Tegen eind oktober had hij 26 missies gevlogen. Hij overleefde het ongeluk met de Whitley P4957 in het moerasland bij Slaggyford in de noord Pennines op 30 oktober 1940 maar brak zijn arm.
Vermoedelijk vanwege de brand (zie de CGM aanbeveling) waarbij hij brandwonden opliep werd hij aan de grond gehouden maar na de oorlog diende hij van 1960 tot 1970 als bevelvoerend officier van het Scarborough 739 Squadreon van het Air Training Corps.

Bevorderingen:
Sergeant
Flight Sergeant
Warrant Officer
19 januari 1944: Pilot Officer on Probation (Officer)
19 juli 1944: Flying Officer (war sub)
27 mei 1960: Appointment to commission (four years) as Flying Officer - Training Branch - RAFVR
27 mei 1964: Period of service extended by four years
27 mei 1968: Period of service extended by four years
28 december 1969: Commission resigend, retaining rank of Flight Lieutenant

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Sergeant
Eenheid:
No. 10 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
18 april 1941
Aanbeveling:
Voor hij uit deze eenheid werd overgeplaatst heeft deze radiotelegrafist/boordschutter in totaal 31 operationele missies voltooid. Van deze missies werden er 26 met succes voltooid en 8 werden uitgevoerd als 1ste radiotelegrafist. Bijzonderheden van de geslaagde missies staan hieronder bij wijze van voorbeeld.
23.9.1940. Gezagvoerder P/O Bridson. Lichters en andere schepen in Boulonge werden bij deze gelegenheid met succes aangevallen. Er werden ontploffingen waargenomen in haven 3 en er brak brand uit. Zware en nauwkeurige Flak van luchtafweergeschut, het toestel werd diverse malen geraakt maar verliezen werden niet geleden. Zoeklichten waren ruimschoots aanwezig.
29.10.1940 Gezagvoerder P/O Peers. Er werd een geslaagde aanval gedaan op de havens en scheepvaart in Wilhelmshafen. Alle bommen werden gelijktijdig vanaf 10.000 voet gelost en er werden ontploffingen in het doelgebied waargenomen. Sterke tegenstand van luchtafweergeschut en zoeklichten maar geen schade of verliezen. Bij terugkeer naar de basis cirkelde het toestel boven het vliegveld, kreeg toestemming om te landen maar vloog door en stortte uiteindelijk bij Slaggyford neer. Het toestel werd volledig verwoest maar de bemanning kwam er met slects lichte verwondingen vanaf.
Deze N.C.O. bereikte uiteindelijk, hoewel hij moeilijk op gang komt een hoge graad van efficiëncy als 1ste radiotelegrafist. Hij bezit een rustige persoonlijkheid en heeft bewezen goed en volkomen betrouwbaar te zijn. Tijdens alle operaties was zijn optreden in overeenstemming met de beste tradities van de strijdkrachten.
Distinguished Flying Medal (DFM)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flight Sergeant (Sergeant-vlieger)
Eenheid:
No. 101 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
23 maart 1943
Conspicuous Gallantry Medal (CGM)
Aanbeveling:
In de nacht van 14 februari 1943 waren Pilot Officer Gates, Flight Sergeant Dove en de sergeants Williams, Bain en Airey lid van de bemanning van een vliegtuig met als gezagvoerder Sergeant Hazard, dat was uitgestuurd om Milaan aan te vallen. Boven het doelgebied werd het toestel van dichtbij aangevallen door een vijandelijke jager. De kogels deden enkele brandbommen ontploffen die niet waren afgeworpen en er ontstond snel brand in de bommenwerper. De romp werd een vuurzee die tot in de rugkoepel reikte die werd bemand door Flight Sergeant Dove. Munitie in de kogelbakken en goten begonnen naar alle kanten te exploderen. In een afschuwelijke situatie bleef F/Sgt. Dove kalm op zijn post. Hoewel hij brandwonden aan zijn gezicht en handen had, bemande hij zijn geschut met grimmige vastberadenheid, vaardigheid en nauwkeurigheid. Hij loste een verwoestend salvo op de aanvaller die al onder vuur was genomen en geraakt door de staartschutter en slaagde erin de aanvaller neer te schieten. De loeiende vlammen negerend klom hij uit zijn koepel en kwam Sgt. Airey, de staartschutter, te hulp die gewond was geraakt en trok hem uit de staartkoepel. De situatie was uiterst kritiek geworden en Sgt. Hazaerd gaf de bemanning opdracht zich klaar te maken om het vliegtuig te verlaten. Toen hem werd gemeld dat een van zijn kameraden hulpeloos was besloot hij, ondanks het grote gevaar, een noodlanding te proberen. Ondertussen bestreden P/O Gates, gingen de sergeants Williams en Bain moedig het vuur met brandblussers te lijf en wisten het onder controle te krijgen. Het vliegtuig was nu tot 800 voet gezakt maar omdat de brand onder controle was besloot hij snel de beschadigde bommenwerper naar de basis terug te vliegen. Hij won weer hoogte en met vertoon van fraai vliegwerk stak hij veilig de Alpen over hoewel er een motor uitviel toen hij dat deed. Tijdens de rest van de vlucht leverde P/O Gates waardevolle steun aan zijn gezagvoerder en zorgde regelmatig voor zijn gewonde kameraad howel hij hiervoor in het donker over een gat in de vloer moest kruipen. Geholpen door de bekwame navigatie van Sgt. Williams en het goede werk van Sgt. Bain, de boordwerktuigkundige, slaagde Sgt. Hazard erin het zwaar beschadigde toestel naar dit land terug te vliegen. Onder omstandigheden van het grootste gevaare toonde deze bemanning moed kracht en plichtsbesef, passend binnen de hoogste tradities van de R.A.F.

Oorspronkelijk voorgedragen voor het Victoria Cross maar gedevalueerd naar een CGM.
Gelijktijdig toegekend aan:
- Sergeant Ivan Hazard
- Sergeant William Williams
- Sergeant James Bain
- Sergeant Leslie Airey
The DSO was awarded to Pilot Officer Gates

Bronnen

Foto