TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Dove, George Frederick

Geboortedatum:
1921 (Scarborough/Noord-Yorkshire, Verenigd Koninkrijk)
Overlijdensdatum:
oktober 2005 (Scarborough/Noord-Yorkshire, Verenigd Koninkrijk)
Dienstnummer:
621162 (NCO)/54236 (Officer)
Nationaliteit:
Britse

Biografie

George Dove diende voor de oorlog eerst bij 166 Squadron dat met de Hampden vloog en kort na het uitbreken van de oorlog werd hij in mei 1940 bij 10 Squadron geplaatst. Tegen eind oktober had hij 26 missies gevlogen. Hij overleefde het ongeluk met de Whitley P4957 in het moerasland bij Slaggyford in de noord Pennines op 30 oktober 1940 maar brak zijn arm.
Vermoedelijk vanwege de brand (zie de CGM aanbeveling) waarbij hij brandwonden opliep werd hij aan de grond gehouden maar na de oorlog diende hij van 1960 tot 1970 als bevelvoerend officier van het Scarborough 739 Squadreon van het Air Training Corps.

Bevorderingen:
Sergeant
Flight Sergeant
Warrant Officer
19 januari 1944: Pilot Officer on Probation (Officer)
19 juli 1944: Flying Officer (war sub)
27 mei 1960: Appointment to commission (four years) as Flying Officer - Training Branch - RAFVR
27 mei 1964: Period of service extended by four years
27 mei 1968: Period of service extended by four years
28 december 1969: Commission resigend, retaining rank of Flight Lieutenant

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Sergeant
Eenheid:
No. 10 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
18 april 1941
Aanbeveling:
Voor hij uit deze eenheid werd overgeplaatst heeft deze radiotelegrafist/boordschutter in totaal 31 operationele missies voltooid. Van deze missies werden er 26 met succes voltooid en 8 werden uitgevoerd als 1ste radiotelegrafist. Bijzonderheden van de geslaagde missies staan hieronder bij wijze van voorbeeld.
23.9.1940. Gezagvoerder P/O Bridson. Lichters en andere schepen in Boulonge werden bij deze gelegenheid met succes aangevallen. Er werden ontploffingen waargenomen in haven 3 en er brak brand uit. Zware en nauwkeurige Flak van luchtafweergeschut, het toestel werd diverse malen geraakt maar verliezen werden niet geleden. Zoeklichten waren ruimschoots aanwezig.
29.10.1940 Gezagvoerder P/O Peers. Er werd een geslaagde aanval gedaan op de havens en scheepvaart in Wilhelmshafen. Alle bommen werden gelijktijdig vanaf 10.000 voet gelost en er werden ontploffingen in het doelgebied waargenomen. Sterke tegenstand van luchtafweergeschut en zoeklichten maar geen schade of verliezen. Bij terugkeer naar de basis cirkelde het toestel boven het vliegveld, kreeg toestemming om te landen maar vloog door en stortte uiteindelijk bij Slaggyford neer. Het toestel werd volledig verwoest maar de bemanning kwam er met slects lichte verwondingen vanaf.
Deze N.C.O. bereikte uiteindelijk, hoewel hij moeilijk op gang komt een hoge graad van efficiëncy als 1ste radiotelegrafist. Hij bezit een rustige persoonlijkheid en heeft bewezen goed en volkomen betrouwbaar te zijn. Tijdens alle operaties was zijn optreden in overeenstemming met de beste tradities van de strijdkrachten.
Distinguished Flying Medal (DFM)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Sergeant
Eenheid:
No. 78 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
7 juli 1944
 Conspicuous Gallantry Medal (CMG - Flying)
Aanbeveling:
Deze vliegers waren boordwerktuigkundige, piloot en radiotelegrafist van een vliegtuig dat op een nacht in mei 1944 was uitgestuurd om Bourg Leopold aan te vallen. Toen ze op de thuisvlucht de vijandelijke kust passeerden werd het toestel door een jager aangevallen en liep aanzienlijke schade op. Twee motoren vielen uit en er ontstond een uitgebreide brand in de romp. De bommenwerper raakte tijdelijk onbestuurbaar. Op dat moment werd hij geraakt door kogels van een ander vijandelijk toestel. Sergeant Dew raakte ernstig gewond aan zijn voet, heup en arm; Sgt Brown liep ook ernstige verwondingen aan zijn arm en heup op. De situatie was kritiek en hoewel Sgt Long de bemanning opdracht gaf zich klaar te maken om het toestel te verlaten probeerde hij het toestel weer onder controle te krijgen en slaagde daarin.
Ondertussen bestreed Sgt Dew de branden, ondanks hevige pijn en zwakte door bloedverlies en zijn pogingen slaagden; hij slaagde er ook in een van de beschadigde motoren weer te starten. Tegen die tijd kon hij zich niet meer bewegen. Niettemin gaf hij tijdens de rest van de thuisvlucht zijn andere kameraden aanwijzingen voor de noodzakelijke technische taken. Sgt Brown bewees zich ook als een toegewijd bemanningslid want, zo gewond als hij was en hevig pijn lijdend, stond hij erop bij zijn radio te blijven om zijn piloot te helpen bij het koers houden. Uiteindelijk bereikte F/Sgt Long een vliegveld in dit land en maakte een veilige landing. In een moeilijke situatie toonde deze bemanning grote moed, grote bekwaamheid en uithoudingsvermogen. Hun voorbeeld was uitmuntend.

Gelijktijdig toegekend aan Flight Sergeant Long en Sergeant Brown

Bronnen

Foto