- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Assistant Civil Engineer
- Eenheid:
- Air Ministry Works Directorate, Air Ministry, British Government
- Toegekend op:
- 8 maart 1940
Aanbeveling:
Mr. H.F. Charrington and Mr. B.M. Timbers, ambtenaren van het Ministerie van Luchtvaart maakten in slecht weer per vliegtuig een dienstreis in Palestina.
De piloot zat in de voorste cockpit en Timbers achter Charrington in de achterste. Op een hoogte van ongeveer 7.500 voet raakte het vliegtuig in een oncontroleerbare spin waarop de piloot bevel gaf eruit te springen. Timbers probeerde over de rand van de cockpit te klimmen maar de druk hield hem naar beneden. Hij slaagde er toen in dwars over de cockpit te gaan liggen met een kant onder zijn rug en zijn voeten tegen de andere kant in een poging er achterwaarts en met het hoofd naar voren eruit te komen. Hij kon er nog niet uit en Charrington bleef erin en hielp hem zich vrij te maken in plaats van zelf te springen. Toen Timbers eruit was gesprongen verliet Cha\rrington de machine met grote moeilijkheden. Toen hij eruit kwam was hij zo dicht bij de grond dat een paar seconden oponthoud fataal zouden zijn geweest. Hij kwam bijna onmiddellijk op de grond nadat zijn parachute was open gegaan. De route die het toestel volgde liep over bergen tot een hoogte van 3.000 voet. Toen de spin begon verhinderde dikke bewolking die het vliegtuig omgaf alle zicht op de grond. Door zijn sprong uit te stellen totdat hij Timbers eruit had geholpen, toonde Charrington moed van een hoog niveau. De piloot werd gedood.