Herring, Wilfred Stanley "Kipper"
- Geboortedatum:
- 1914 (Edmonton/Londen)
- Overlijdensdatum:
- 4 juli 1943 (Voor de kust van Gibraltar)
- Begraven op:
- Gedenkplaats Vermiste Vliegeniers Runnymede
Vak: 118.
- Dienstnummer:
- 564688 (NCO)/ 44709 (Officer)
- Nationaliteit:
- Britse
Biografie
"Kipper" Herring meldde zich in september 1930 als monteur in opleiding bij de R.A.F. Hij werd in juli 1937 opnieuw aangesteld als piloot in opleiding.
Hij maakte op 7 september 1941 een onmogelijke retourvlucht vanuit Berlijn toen zijn vliegtuig boven de stad minutenlang werd gevangen in de stralen van 50 zoeklichten en meer dan 30 maal door Flak in romp en vleugels werd getroffen. Hij sleepte zijn gehavende vliegtuig over 950 kilometer naar huis, ongewapend, op een motor en op een hoogte van 5.000 voet over het zwaarst verdedigde deel van Duitsland. De AVRO Manchester L 7432 landde 8 september op R.A.F. West Raynham.
Herring werd speciaal uitgekozen voor de Sikorski V.I.P. vluchten in de zomer van 1943 maar kwam op 4 juli 1943 om het leven toen hij als tweede piloot vloog tijdens de Sikorski luchtramp. Het toestel werd later geborgen en de oorzaak van het ongeval bleek een - kort na de start - vastgelopen hoogteroer te zijn. Het lichaam van Herring was een van de drie die nooit werden geborgen.
Hij werd ook aanbevolen voor het A.F.C. (Periodieke onderscheidingen 1.8.1942-31.1.1943), Acting Squadron Leader Wilfred Stanley Herring, D.S.O., D.F.M. (44709), 1654 Conversion Unit:
"Deze officier voert nu het bevel over de A Flight van deze eenheid. Hij heeft zelf bij vele gelegenheden gevlogen, zowel overdag als ’s nachts, om de training van bemanningen te versnellen. Hij is niet alleen een eerste klas instructeur maar heeft zijn flight doelmatig en met tact geleid waarbij hij goede kwaliteiten van leiderschap toonde."
Wilfred Stanley Herring wordt herdacht op het Runnymede Memorial, paneel 118.
1938: Sergeant
8 oktober 1940: Pilot Officer (probation)
8 oktober 1941: Flying Officer (war sub)
8 mei, 1942: Flight Lieutenant (war sub)
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!
- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Sergeant
- Eenheid:
- No. 44 (Rhodesia) Squadron, Royal Air Force
- Toegekend op:
- 22 november 1940
Aanbeveling:
Deze piloot heeft onveranderlijk een hoge graad van moed getoond bij doorzetten van zijn aanvallen op de vijand. Hij heeft 217 operationele vlieguren gemaakt. Diverse vluchten werden gemaakt in slecht weer en vereisten vluchten boven zee van meer dan 1.300 kilometer.
Opmerkingen van Air Officer Commanding - Air Vice Marshal Arthur ["Bomber"] Harris:
Deze N.C.O. piloot is net teruggestuurd naar een O.T.U. voor een rustpauze na een lange periode van uitstekend werk als gezagvoerder van een vliegtuig. Hij heeft steeds goed gepresteerd tijdens operaties, veel daarvan van zeer gevaarlijke aard.
De uitreiking vond plaats op 14 november 1941.
Aanbeveling:
Flying Officer Herring heeft als gezagvoerder van Hampdens en Manchesters nu meer dan 320 operationele vlieguren gemaakt en hij heeft altijd de uiterste vastberadenheid getoond om elke operatie uit te voeren die hem werd opgedragen. Bij diverse gelegenheden is deze officier eropuit gestuurd om de zwaarst verdedigde doelen aan te vallen waarvoor hij diep in vijandelijk gebied moest doordringen en bij iedere gelegenheid heeft hij zijn missie voltooid met een kalme doelmatigheid die een voorbeeld voor andere bemanningen in geweest.
Zijn vastberaden optreden was bijzonder opmerkelijk in de nacht van 7 september toen hij gezagvoerder was van een Manchester waarmee hij deelnam aan een aanval op Berlijn. Boven de stad was het toestel doelwit voor intens en nauwkeurig afweervuur en werd verscheidene malen getroffen. Het liep ernstige schade op waaronder het vastlopen van de bakboordmotor door een lek geschoten radiator.
Flying Officer Herring zette de bakboordpropellor in vaanstand, dook uit de formatie waarbij hij nog meer schade opliep en besloot te proberen het beschadigde toestel naar Engeland terug te vliegen. Die beslissing werd genomen in de wetenschap dat de vlucht moest worden gemaakt bij volle maan en via de kortste route wat inhield dat hij door de hoogste concentratie zoeklichten en jagergebieden moest vliegen. Op dat moment was hij er zich ook van bewust dat vanwege het uitvallen van de bakboordmotor er geen oliedruk voor de geschutskoepels was waardoor het toestel vrijwel weerloos was.
De retourvlucht werd met succes volbracht op een hoogte van ongeveer 5.000 voet. Het toestel kwam in het meest kriteke deel van de vlucht in de wolken terecht en moest als gevolg van ernstige ijsafzetting over het gebied met de meeste vijandelijke zoeklichten onder de bewolking vliegen. Bij terugkomst in Engeland werd op een vliegveld met bijna lege tanks een geslaagde landing gemaakt.
De beslissing om terug te vliegen onder alle bekende en onbekende gevaren toont aan dat deze officier de beste soort moed en vastberadenheid bezit en de manier waarop de vlucht werd uitgevoerd demonstreert zijn bekwaamheid en efficiëncy als piloot en gezagvoerder van een zware bommenwerper. Het bescheiden optreden, de bekwaamheid en het plichtsbesef van deze officier heeft veel bijgedragen aan het verhogen van het vertrouwen van bemanningen in de mogelijkheden van Manchester toestellen.
Toegekend als onmiddelijke DSO.
De uitreiking vond plaats op 19 februari 1942.
Bronnen
- - The London Gazette Issue 34982 published on the 29 October 1940
- The London Gazette Issue 34998 published on the 22 November 1940
- Second Supplement to The London Gazette Issue 35297 published on the 3 October 1941
- The London Gazette Issue 35309 published on the 14 October 1941
- Third Supplement to The London Gazette Issue 35755 published on the 20 October 1942
- Supplement to The London Gazette Issue 36033 published on the 28 May 1943
- Spink