Malcolm Scholes volgde zijn opleiding aan het Wakefield Tecchnical College, werd in oktober 1939 lid van het Air Defence Corps – later omgedoopt tot Air Training Corps (ATC) – en ging op zijn 18de naar de R.A.F. om tot boordwerktuigkundige te worden opgeleid.
Scholes voltooide tijdens de tweede wereldoorlog 54 missies en daarbij werd zijn toestel 11 keer door flak geraakt.
Op drie achtereenvolgende lange vluchten naar Duitsland werd zijn bommenwerper zwaar beschadigd door luchtafweer. Hij kwam een keer zonder hydrauliek thuis en een keer nadat hij een motor had verloren. In maart 1944 nam hij deel aan een aanval op Neurenberg waar Bomber Command het grootste verlies van de oorlog leed: 95 bommenwerpers, elk met zeven man bemanning, gingen verloren.
Zijn laatste missie bij 35 Squadron was een aanval op Saarbrücken op 5 oktober 1944, 12 dagen voor zijn 20ste verjaardag. Scholes diende tot aan het einde van de oorlog als instructeur bij de Pathfinder Force Training Unit.
Na de oorlog werd hij in Palestina gestationneerd waar hij betrokken was bij de evacuatie uit dat land voorafgaand aan het uitroepen van de staat Israel in mei 1948. Hij werd met ingang van 29 juni 1948 benoemd tot M.B.E. wegens zijn verdienstelijk optreden in Palestina.
Andere benoemingen:
Commandant van het R.A.F. garnizoen in Tobroek, juni 1967; basiscommandant R.A.F. Biggin Hill van 1970 tot 1973; R.A.F.; Regiment Depot Catterick en bij het Ministerie van Defensie, afdeling werving.
In 1984 werd hij erelid voor het leven van zijn oude A.T.C. 127 (City of Wakefield) squadron. Hij diende ook als president van 58 (Harrogate) Squadron.
Hij ging op 17 oktober 1989, zijn 65ste verjaardag voor het laatst de lucht in – zijn laatste dag in uniform – in een Tornado van R.A.F. Leeming. Zijn korte trip werd echter een 2.5 uur durende vlucht boven de Noordzee nadat de piloot per radio opdracht had gekregen een Russisiche trawler te schaduwen die dicht in de buurt van Britse territoriale wateren kwam, waarmee hij de oudste persoon werd die ooit in een Tornado vloog.
Hij werd ook nog onderscheiden met de General Service Medal 1918- 1962, één gesp, Palestina 1945-48 en met de Coronation Medal 1953.
Bevorderingen:
? Flight Sergeant
29 augustus 1944: Pilot Officer (probation/emergency)
1 maart 1945: Flying Officer (war sub)
2 oktober 1947: Extended service for 4 years and transfer to the Secretarial Branch
30 juli 1948: Flying Officer (permanent)
4 december 1952: Flight Lieutenant
1 juli 1960: Squadron Leader
1 juli 1967: Wing Commander
25 maart 1978: pensioen/ontslag (op eigen verzoek)
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!