Garland, Eric Francis
- Geboortedatum:
- 1920 (Londen, Groot-Brittannië)
- Overlijdensdatum:
- 17 januari 2016
- Dienstnummer:
- 105605 (Army)/ 47293 (Air Force)
- Nationaliteit:
- Britse
Biografie
Eric Garland ging in september 1939 bij de Royal Army en diende eerst bij de Artist Rifles. Hij kreeg zijn aanstelling als 2nd Lieutenant bij het 6th Battalion York and Lancaster Regiment en diende bij dit regiment als onderdeel van de 138th Infantry Brigade, 46th Infantry Division, B.E.F. in Frankrijk en was aanwezig tijdens de terugtocht naar Duinkerken. Garland onderscheidde zich bij Wormhoudt, aan de weg van Duinkerken naar Cassel en bij Watou waar hij drie mannen redde uit een brandende munitieopslag (geen brandend huis, zoals vermeld in de MC aanbeveling). Hij was een van de laatste die aan boord van de Medway Queen werd geëvacueerd en bereikte Ramsgate.
Kort na zijn terugkeer uit Duinkerken meldde Garland zich voor vrijwillige dienst bij het nieuw geformeerde 11 (Scottish) Commando. Na een zware training in het ruige Schotland werd hij toegevoegd aan C Battalion: "Layforce" 11 (Scottish) Commando; hij was de eeerste die de Litani overstak waar hij opzettelijk vuur aantrok van een sluipschutter die hij daarna lokaliseerde en met zijn bren neerschoot.
Nadat hij als piloot naar de R.A.F. was gegaan werd zijn Spifire op 4 juni 1944 boven het strijdtoneel bij Cassino neergeschoten. Garland werd vervolgens krijgsgevangen gemaakt en ondanks brandwonden aan zijn handen en een wond aan zijn been, ontsnapte hij uit een hospitaaltrein op weg naar Duitsland. Hij wist arrestatie te ontwijken, voegde zich bij de partizanen en vocht met hen bij Vasto di Sotto voordat hij in januari 1945 naar de Geallieerde linies terugkeerde.
Na de oorlog ging hij naar Britsh European Airways (B.E.A.) als commercieëel vlieger en verhuisde in 1948 naar Kenia. Garland was daar gestationneerd bij het begin van de Mau Mau opstand en ging onmiddellijk bij de luchtvaartafdeling van de politie; hij vloog in de Rapide, Messenger en de Bonanza. Later werd hij piloot bij Manx Airlines totdat hij in 1985 op 65 jarige leeftijd met pensioen ging.
Behalve de hierboven genoemde medailles werd hij ook nog onderscheiden met:
- Efficiency Medal (Territorial) op 16 december 1947,
- Africa General Service 1902-56, E.II.R., een Gesp, Kenia
Bevorderingen:
19 november 1939: 2e Luitenant (RA)
24 november 1941: temporary Pilot Officer (RAF)
1 oktober 1942: Flying Officer (war sub)
24 november 1943: Flight Lieutenant (war sub)
18 december 1947: Aanstelling neergelegd.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!
- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Second-Lieutenant (2e Luitenant)
- Eenheid:
- 6 Battalion York and Lancaster Regiment, 138th Infantry Brigade, 46th Infantry Division, British Army
- Toegekend op:
- 20 december 1940
Aanbeveling:
Op 28 mei 1940 bij Watou, tijdens een zeer intensief bombardement, toonde hij opvallende moed door op het hoogtepunt van de aanval een gebombardeerd en brandend huis binnen te gaan en 4750260 Pvt. Nicholson in veiligheid te brengen. Hij keerde onmiddellijk terug en redde twee man van de militaire politie die gewond waren en hij verbond hun wonden. Pvt. Nicholson stierf kort daarna. Er werd hevig gebombardeerd terwijl 2nd Lieutenant Garland met dit reddingswerk bezig was. De dag ervoor deed deze officier onder mitrailleurvuur op een motorfiets een verkenning bij Wormhoudt en kon hij de vrachtwagens van zijn eenheid lanmgs een veilige route leiden.
Aanbeveling door Colonel Laycock:
Aan de rivier de Litani in Syrië op 9 en 10 juni 1941. Lieutenant Garland toonde tijdens de hele actie goede leiding en volledige minachting voor eigen veiligheid. Hij was de eerste die de rivier overstak en voerde zelf de ploeg aan die onder zwaar vuur het prikkeldraad van de vijand op de andere oever doorknipte. Bij een gelegenheid trok hij, door zich opzettelijk bloot te stellen, het vuur van een sluipschutter aan die ernstige verliezen veroorzaakte en toen hij de positie van de vijand lokaliseerde, nam hij een van zijn Brens en schoot de sluipschutter neer. Lt. Garland stelde ook met nauwkeurig vuur van een buitgemaakt antitankkanon een kanon van 75mm uit dat de rivier bestreek.
Tweede MC toegekend als gesp voor op het lint van de eerste MC.
Oorspronkelijk aanbevolen voor een DSO.
Aanbeveling:
Flight Lieutenant Garland’s toestel werd op 4 mei 1944 boven Frosinone in Italië neergeschoten. Hij werd onmiddellijk gepakt en naar een hospitaal in Acre gestuurd. Ondanks zijn verwondingen deed deze officier in mei 1944 drie pogingen tot ontsnappen uit een hospitaal in Mantova. Hij verzamelde wat medisch materiaal en haalde zijn battledress terug. Twee keer werd hij door schildwachten gepakt toen hij uit een raam klom. De derde keer, nadat hij door een waskoker was gegleden, werd hij gepakt terwijl door een deur probeerde te zagen. In juni 1944 sprong F/Lt. Garland bij Verona uit een hospitaaltrein. Na twee dagen kwam hij in contact met enkele goedgezinde Italianen bij wie hij twee maaanden bleef. In augustus ging hij op pad met de bedoeling om zich bij Italiaanse partizanen aan te sluiten. Hij liep drie dagen lang maar vanwege beenletsel was hij gedwongen onderdak te zoeken bij een andere Italiaanse familie. In januari 1945 verliet F/Lt. Garland die mensen; zijn been was eindelijk genezen en hij bereikte bij Solarolo in de Povlakte de Amerikaanse linies.
Bronnen
- Foto 1:
- - Supplement to The London Gazette Issue 34739 published on the 21 November 1939
- Supplement to The London Gazette Issue 35020 published on the 20 December 1940
- Third Supplement to The London Gazette Issue 35316 published on the 17 October 1941
- The London Gazette Issue 35316 published on the 17 October 1941
- Second Supplement to The London Gazette Issue 35791 published on the 17 November 1942
- Third Supplement to The London Gazette Issue 36271 published on the 30 November 1943
- Second Supplement to The London Gazette Issue 37844 published on the 3 January 1947
- Supplement to The London Gazette Issue 38070 published on the 12 September 1947
- Third Supplement to The London Gazette Issue 39005 published on the 29 August 1950
- Spink