Herbert Cooper kwam in 1936 bij de R.A.F., behaalde zijn wings in 1937 en werd in oktober van dat jaar geplaatst op R.A.F. Station Waddington in Lincolnshire.
Aan het begin van de oorlog was hij vlieginstructeur en raakte in januari 1940 betrokken bij gevechtsmissies. In februari meldde hij zich als vrijwilliger om 12 Bristol Blenheims Mk 1 naar Finland te vliegen om inofficieel te helpen in de strijd tegen de Russen. Dat hield in clandestine vluchten naar Noorwegen en landen op een bevroren meer bij Helsinki onder een hartelijk welkom door Finse troepen. Na twee dagen feest werden Cooper en zijn bemanningen naar Zweden gebracht en uiteindelijk van daar terug naar Schotland.
In mei maakte Cooper deel uit van een bombardementsvlucht naar Maastricht om de Duitse opmars daar tegen te houden en ze slaagden er in schade toe te brengen aan Duitse posities langs de Nederlandse en Belgische grens tijdens de terugtocht van het Britse leger naar Duinkerken. Ze vlogen ook naar het binnenland om vijandelijke posities in bezet noord Frankrijk aan te vallen. Tegen juni hadden hij en zijn bemanning 30 operaties voltooid en hadden recht op een welverdiende rust. Cooper werd toen geplaatst als instructeur om nieuwe piloten voor de Blenheims op te leiden en hij bleef die functie uitoefenen tot februari 1941 toen hij in operationele dienst werd teruggeroepen op Watton in Norfolk.
Een periode van bombardementsvluchten naar noord Duitsland volgde en tegen april 1941 waren ze begonnen Duitser scheepvaart op de Noordzee aan te vallen. Talloze malen ontsnapte hij op het nippertje toen Duitse jagers probeerden deze bommenwerpers te vernietigen en Cooper’s logboeknotities voor mei 1941.
Op 1 juli, op een missie om scheepvaaret in het Kielerkanaal te bombarderen werd zijn Blenheim zwaar getroffen door afweervuur. Twee bemanningsleden werden tijdens de daling gedood terwijl Cooper op de oever van het kanaal landde waar de Duitserts op hem stonden te wachten. Hij bleef krijgsgevangen tot aan zijn bevrijing in mei 1945.
Toen de oorlog was afgelopen koos hij voor een burgerbestaan als manager van de bloeiende bioscoop onderneming van zijn vader. Hij bleef actief als vlieger in de Royal Air Force Volunteer Reserve op de trainingsafdeling.
Bevorderingen:
8 maart 1937: Acting Pilot Officer (probation)
21 december 1937: Pilot Officer
3 september 1940: Flight Lieutenant
21 juli 1939: Flying Officer
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!