Sproston, Clement Burton
- Dienstnummer:
- T/186656
- Nationaliteit:
- Britse
Biografie
Clement Sproston was Air Despatcher aan boord van Short Stirling Mk. IV, LK545, 5G-T, van No 299 Squadron die op 21 september 1944 ten Westen van Nijmegen, neerstortte. Het toestel was op 21 september 1944 opgestegen van RAF Station Keevil voor een voorraad dropping bij Hotel Hartenstein in Oosterbeek.
Aan boord bevonden zich
Pilot Flight Lieutenant Reginald Thomas Frederick Turner (114982),
Flight Engineer Warrant Officer B.H. Harvey,
Navigator Flight Sergeant J.E. Price,
Air Gunner/Wireless Operator Sergeant W. Moss,
Air Gunner/Wireless Operator Flying Officer J.S. Sutton,
Bomb Aimer Flight Sergeant F.H. Sedgwick,
Air Despatcher Driver Brackman en
Air Despatcher Corporal Clemont Burton Sproston (T/186616)
(beide laatste van 253 Airborne Composite Company).
Boven de dropzone, werd het toestel geraakt door luchtafweer. De achterste geschutskoepel raakte in brand, waarbij Flying Officer Sutton gedwongen was het toestel met zijn parachute te verlaten. De overige bemanningsleden wisten een noodlanding te maken en werden door burgers meegenomen. Met een politiewagen werd de bemanning naar Nijmegen gebracht bij een Armoured Corps HQ, vanwaar ze de volgende dag, 22 september, richting Eindhoven op transport gingen. Tussen Uden en Veghel kwam het transport vast te zitten bij een gevecht tussen de Geallieerden en Duitse tanks. Bij de gebeurtenissen die hierop volgden, raakte Turner bij grondgevechten betrokken. Later werd de bemanning alsnog weggeleid en keerde terug bij hun eenheid.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!
- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Corporal (Korporaal)
- Eenheid:
- 253rd Airborne Composite Company, Headquarters, 1st Airborne Division, British Army
- Toegekend op:
- 5 april 1945
- Uitgereikt voor:
- Operatie Market Garden
Op 22 september 1944 was Corporal Sproston bestrokken bij acties op de grond met FLight Lieutenant
Reginald Thomas Frederick Turner, nadat de dag ervoor hun vliegtuig was neergeschoten.
Aanbeveling:
Op 21 september 1944 was Cpl. Sproston lid van een afwerpploeg van twee die in een Stirling bommenwerper vloog op een bevoorradingsmissie naar de 1st Airborne Division in Arnhem. Bij het naderen van het afwerpgebied werd het toestel door luchtafweer geraakt en vloog in brand. Cpl. Sproston kreeg opdracht de lading te lossen. Hoewel het toestel fel brandde en de munitie van de staartschutter binnen in de romp explodeerde, bleef Cpl. Sproston op het juiste moment de lading lossen die uit hoog-explosief materiaal bestond. Het was helemaal aan Cpl. Sproston’s kalmte en moed bij het lossen van deze uiterst gevaarlijke lading te danken dat de piloot van het toestel veilig een noodlanding kon maken zonder verlies van mensenlevens. Nadat het vliegtuig een noodlanding had gemaakt bereikten Cpl. Sproston en de bemanning eindelijk een Geallieerd hoofdkwartier van waaruit ze in een personeelsvoertuig naar Brussel werden gestuurd. Onderweg werd de colonne waarin ze reden aangevallen door vier vijandelijke Tiger tanks en een aantal voertuigen werd uitgeschakeld. Een kleine ploeg uit de colonne betrok een stelling in een huis en Cpl. Sproston kreeg de leiding over een vooruitgeschoven observatiepost van waaruit hij, hoewel onder zwaar vijandelijk vuur, met grote trefzekerheid het vuur van een Bofors leidde. Gedurende deze korte actie vormden de moed en het plichtsbesef van Cpl. Sproston een voorbeeld voor allen.
LG 37015/1810.
Bronnen
- - National Archives WO 373/53/312
- Supplement to The London Gazette of 3rd April 1945, Issue 37015, dated 5th April 1945