Don Stones kwam met een kort dienstverband in mei 1939 als jachtpiloot bij de R.A.F. Na het behalen van zijn wings vloog hij in Hurricanes. Hij diende in Frankrijk bij 79 Squadron waar hij vijf bevestigde overwinningen op zijn naam kreeg. Na de val van Frankrijk trok het squadron zich terug naar Engeland.
Hij was ook zeer actief tijdens de Battle of Britain maar door een treffer van een Bf 109 en een harde landing in september kwam hij in het hospitaal. In juli 1941 werd hij op Malta gelegerd en bleef daar totdat hij in 1942 als instructeur naar Egypte werd gestuurd. In de maanden daarna werd hij in India gestationneerd om het bevel over 155 Squadron op zich te nemen maar werd later dat jaar uit de eenheid verwijderd vanwege een meningsverschil met een provoost en een zaak voor de krijgsraad. Daarna ging hij in januari 1943 naar 67 Sqaudron maar raakte gewond door tegenvuur tijdens een penetratievlucht boven vijandelijk gebied om een Japanse jachtvliegbasis bij Kangaung aan te vallen, 480 kilometer diep in Birma. Dat incident was het einde van zijn operationele loopbaan en hij was gedurende de rest van de oorlog testpiloot.
Na de oorlog ging Stone bij de Koloniale Dienst als District Officer en Magistrate en diende tot halverwege de jaren 50 in Kenia, Tanganyika en Maleisië. Tijdens de Maleisië crisis ging hij onofficieel weer de lucht in, hij vloog met lichte vliegtuigen bij de Perak vliegclub voor het afwerpen van strooibiljetten boven de jungle.
Na de onafhankelijkheid van Maleisië keerde hij korte tijd naar Engeland terug om in de West Country boer te worden voordat hij naar Afrika terugkeerde en een agentuur opzette voor Britse, Europese en Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. Hij vloog veel van de vliegtuigen zelf voor en ondanks staatsgrepen en andere hindernissen bleef hij daar tot halverwege de jaren 70 en verkocht onder andere MB 326 straaltrainers aan de Ghanese en Zambiaanse luchtmacht.
Tijdens zijn actieve pensioen was hij bemanningslid voor een leverancier van jachten en hij publiceerde twee autobiografische werken, "Bograt" in 1990 en "Dimsie" in 1991.
Bevorderingen:
27 december 1939: Pilot Officer (probation)
1 mei 1940: Pilot Officer
27 december 1940: Flying Officer (war sub)
27 december 1941: Flight Lieutenant (war sub)
? Acting Squadron Leader
1 mei 1945: overgeplaatst naar de reserve
28 juni 1950: aanstelling neergelegd.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!