King, James Leonard
- Geboortedatum:
- 26 augustus 1922 (Toronto/Ontario, Canada)
- Overlijdensdatum:
- 5 december 2003
- Dienstnummer:
- Can/J.25379
- Nationaliteit:
- Canadese
Biografie
Vanaf 15 jarige leeftijd werkte hij op vrachtschepen op de Grote Meren. In 1939 ging hij bij de R.C.A.F. en diende als vliegtuigmonteur. In 1943 ontving hij zijn wings en voegde zich bij No 424 Squadron dat was uitgerust met de Halifax en later met de Lancaster. Op 2 november op een bombardementsvlucht werd zijn Halifax III MZ 822 door Flak geraakt waardoor zware schade ontstond aan het bakboord richtings- en hoogteroer en brand ontstond en het buitenste schot aan bakboord. Zoals bevolen sprongen zes man er boven Geallieerd gebied uit maar toen doofde het vuur en met hulp van zijn landingslichten maakte King een noodlanding op een omgeploegde akker bij Grandlup-et-Fay (Aisne) op 14 kilometer ten noorden van Laon. Afgezien van F/O Harris, R.C.A.F. die werd verpleegd in het Amerikaanse 98th General Hospital raakte bleven alle bemanningsleden ongedeerd.
Hij keerde in 1945 naar huis terug en bezoicht de Universitiet van Toronto en de U.B.C. Law School en studeerde in 1953 af. Hij begon een advocatenpraktijk in Whitehorse, Yukon en bleef daar tot het midden van de jaren 60 werken waarna hij naar Vancouver verhuisde.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!
- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Flying Officer (1e Luitenant-Vlieger)
- Eenheid:
- No 424 (Tiger) Squadron, Royal Canadian Air Force
- Toegekend op:
- 19 januari 1945
Aanbeveling:
Deze officier was op een nacht in november 1944 piloot en gezagvoerder van een vliegtuig dat Düsseldorf moest aanvallen. Het doel werd met succes gebombardeerd maar later op de thuisvlucht werd het toestel zwaar beschadigd door een ontploffende granaat die brand veroorzaakte in een van de vleugeltanks aan bakboord. Er werden pogingen gedaan om het vuur te blussen maar zonder veel resultaat. Flying Officer King veranderde daarop van koers en met vertoon van grote vastberadenheid bereikte hij eigen gebied door de kortste route te nemen. Tegen die tijd brandde het vuur in de tank hevig. F/O King gaf zijjn bemanning opdracht het toestel per parachute te verlaten. Hijzelf bleef achter het stuur om het toestel vlak te houden terwijl zijn kameraden eruit sprongen. Toen ze er uit warewn, viel de brandende tank weg. F/O King bleef daarom achter het stuur en zocht naar een geschikte plek om te landen. Uiteindelijk zette hij het toestel op een akker aan de grond, daarbij alleen geholpen door zijn landingslichten. Deze officier toonde voortdurend de grootst mogelijke kalmte en vaardigheid en was ongetwijfeld verantwoordelijk voor het behoud van een waardevol toestel.
Bronnen