Ronald Wallens volgde zijn opleiding aan het Worksop College en ging in 1937 op een kort dienstverband als jachtvlieger bij de R.A.F.; het jaar daarop werd hij bij No. 41 Squadron op Catterick geplaatst.
Na gevechten tijdens de Battle of Britain in september 1940 kreeg hij vijf bevestigde overwinningen op zijn naam voordat hij werd neergeschoten. Tijdens zijn langdurige herstel in de R.A.F. Rehabilitation Unit in Torquay werd Wallens goed geholpen door de baas van de sporthal, Dan Maskell, later bekend als tenniscommentator. Wallens werd daarna naar No 1 Aircraft Delivery Flight op Hendon gestuurd; uiteindelijk werd hij commandant van de eenheid.
Nadat hij in 1943 ongeschikt was verklaard voor operationele dienst werd hij bij No 277 Air Sea Rescue Squadron op Hawkinge in Kent geplaatst. Het jaar daarop kreeg hij het bevel over de eenheid.
In October 1946 werd Wallens overgeplaatst naar de Administrative and Special Duties Branch. Hij verliet de R.A.F. in 1949.
Na de oorlog werkte hij in de autohandel en dreef cafees en hotels. In 1988 stichtte hij het Torbay Vliegtuigmuseum.
Bevorderingen:
9 augustus 1937: Acting Pilot Officer on probation in class A Royal Air Force Reserve
31 mei 1938: Pilot Officer
7 oktober 1938: short service commission as Pilot Officer on Probation
7 oktober 1939: Pilot Officer
7 juli 1940: Flying Officer
7 juli 1941: Flight Lieutenant (war sub)
1 juli 1943: Temporary Squadron Leader
4 oktober 1946: Transfer to Administrative and Special Duties Branch
1 november 1947: Temporary rank of Squadron Leader relinquished
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!