Ensor, Maechel Anthony "Mick"
- Geboortedatum:
- 5 januari 1922 (Rangiora/Canterbury, Nieuw Zeeland)
- Overlijdensdatum:
- 27 december 1994
- Dienstnummer:
- N.Z.402175/59073
- Nationaliteit:
- Nieuw-Zeelandse
Biografie
Mick Ensor vloog 67 missies bij No. 500 Squadron en 47 missies bij No. 224 Squadron.
Bevorderingen:
?: Pilot Officer;
?: Flying Officer;
?: Flight Lieutenant (war subs., seniority 8 februari 1943);
11 juni 1947: Flight Lieutenant (seniority 1 september 1945);
11 juni 1947: Squadron Leader (war subs., seniority 19 april 1945);
1 januari 1949: Squadron Leader;
1 januari 1956: Wing Commander.
Loopbaan:
28 november 1965: Retirement.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!
- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Pilot Officer (2e Luitenant-vlieger)
- Eenheid:
- No. 500 (County of Kent) Squadron, Royal Air Force
- Toegekend op:
- 20 februari 1942
Aanbeveling:
Op een nacht in januari 1942 waren Pilot Officer Ensor en Sergeant Paige respectievelijk piloot en waarnemer van een vliegtuig dat een operationele vlucht boven vijandelijke wateren maakte. Er werd een konvooi van drie schepen ontdekt dat door de ijsschotsen voer. P/O Ensor viel het voorste schip op masthoogte aan en plaatste enkele voltreffers met zijn bommen. Terwijl hij heftige ontwijkende acties op uiterst lage hoogte uitvoerde, raakte zijn toestel een rots waardoor de stuurboordmotor uitviel, alle instrumenten en de geschutskoepel onbruikbaar raakten en de verlichting uitviel. Ernstig beschadigd won P/O Ensor knap hoogte in een zware sneeuwstorm maar later, vliegend over land en onzeker over zijn positie, lag zijn toestel ongeveer 30 minuten lang onder afweervuur en was in zoeklichten gevangen. Uiteindelijk herkende hij het terrein en vaardig bijgestaan door Sgt. Paige’s uitmuntende navigatie vloog P/O Ensor boven zee op nog maar een bruikbare motor.
Bij het bereiken van dit land was hij gedwongen te proberen een noodlanding te maken vanwege een tekort aan brandstof en hoewel het hevig sneeuwde maakte P/O Ensor zonder verdere schade aan het toestel of letsel voor de bemanning een veilige landing, geholpen door Sgt. Paige die snel achtereen Veryfakkels afvuurde in een poging de omgeving te verlichten. Deze officier toonde voortdurend grote moed, vaardigheid en vasthoudendheid en werd enorm geholpen door de kalmte en efficiëncy van Sgt. Paige.
Aanbeveling:
Sinds de toekenning van zijn DFC heeft deze gezagvoerder talloze missies gevlogen waaronder twee goed uitgevoerde aanallen op U-boten.
Tweede DFC ontvangen in de vorm van een gesp te dragen op het lint van de eerste DFC.
Aanbeveling:
In november 1942 waren Squadron Leader Ensor en Sergeant Roe respectievelijk gezagvoerder en staartschutter van een vliegtuig op anti-duikbootpatrouille.
Tijdens de vlucht werd een U-boot aan de oppervlakte ontdekt en Sq.Ldr. Ensor viel hem van een hoogte van 50 voet aan waardoor de boot explodeerde. De kracht van de explosie veroorzaakte ernstige schade aan het vliegtuig. Sgt. Roe meldde eerst de schade aan zijn gezagvoerder, verliet toen zijn koepel en begon met volledige minachting voor eigen veiligheid alle losse uitrustingsstukken overboord te gooien in een poging zijn gezagvoerder te helpen het vliegtuig in de lucht te houden. Sq.Ldr. Ensor deed verwoede pogingen om het toestel weer onder controle te krijgen maar hoewel hij erin slaagde tot 1500 voet te klimmen viel er een motor uit en hij was gedwongen bevel te geven het toestel te verlaten. Sq. Ldr. Ensor toonde, dapper ondersteund door Sgt. Roe moed en plichtsbesef van een hoog peil.
Aanbeveling:
Squadron Leader Ensor heeft tijdens zijn tweede tour aan veel operaties deelgenomen. In deze periode heeft hij veel vijandelijke U-boten aangevallen. Een van de onderzeeboten werd blijkbaar ernstig beschadigd en tijdens een van de vele gevechten raakte Sq.Ldr. Ensor’s toestel ernstig beschadigd door het zware en nauwkeurige luchtafweervuur. Deze officier heeft een opmerkelijk enthousiasme getoond, tact en moed als Flight Commander en officier belast met de training van het squadron. Hij heeft veel bijgedragen aan de ontwikkeling van nieuwe en succesvolle manieren om U-boten aan te vallen.
Tweede DSO ontvangen in de vorm van een gesp te dragen op het lint van de eerste DSO.
- Toegekend op:
- 10 juni 1954
Bronnen
- Foto 1: Zayne van Bommel
- - Orange, V., Ensor's Endeavour - A biography of Wing Commander Mick Ensor DSO & Bar, DFC and Bar, AFC - RNZAF & RAF, 1994, ISBN 0 898697 04 3
- The London Gazette of 20th february 1942, Issue 35463
- Second Supplement to The London Gazette of 23rd October 1942, Issue 35759, dated 27th October 1942
- Second Supplement to The London Gazette of 12th February 1943, Issue 35904, dated 16th February 1943
- Fifth Supplement to The London Gazette of 2nd February 1945, Issue 36926, dated 6th February 1945
- Second Supplement to The London Gazette of 6th February 1948, Issue 38200, dated 10th February 1948
- Supplement to The London Gazette of 28th June 1949, Issue 38653, dated 1st July 1949
- Supplement to The London Gazette of 1st June 1954, Issue 40188, dated 10th June 1954
- Second Supplement to The London Gazette of 27th December 1955, Issue 40666, dated 30th December 1955
- Second Supplement to The London Gazette of 3rd December 1965, Issue 43833, dated 7th December 1965
- Auckland War Memorial Museum
- Flight Global - Archive
- The Pro Patria Project