Richard Kellett, de zoon van een chirurg met de rang van Schout-bij-Nacht werd opgeleid aan de Bedford School en ging daarna naar het R.A.F. College.
In 1936 werd hij onderscheiden met de Japanse Orde van de Heilige Schat toen hij bij de Japanse Keizerlijke Landmacht was gedetacheerd om adviezen te geven aan de Japanse luchtmacht.
Van 5 tot 7 november vloog hij, als leider van de Long Range Development Unit van de R.A.F. een van de twee Wellesleys die een nieuw lange afstandsrecord vestigden met een non-stop vlucht van 11.500 kilometer in net iets meer dan 48 uur van Ismaila in Egypte naar Darwin in Australië waarvoor hij werd onderscheiden met het A.F.C.
Als bevelvoerend officier van 149 Squadron was hij een van de weinigen die wisten te ontsnappen toen zijn formatie tijdens de daglichtaanval op Wilhelmshafen op 18 december 1939 door Bf 109s werd aangevallen. Deze aanval was een van de redenen die er uiteindelijk toe leidden dat Bomber Command overging op bombarderen bij nacht.
In de nacht van 13 op 14 september voegde hij zich als tweede piloot bij de bemanning van de Wellington IC, Z9044 van 70 Squadron voor een aanval op Tobroek. Op de terugreis moest het toestel een noodlanding maken, de bemanning begon terug te lopen naar de Geallieerde linies en wist tot 20 september aan gevangenname te ontkomen. Hij werd geïnterneerd in Stalag Luft III en was daar ten tijde van de ontsnapping met het houten paard als Britis officier de oudste in rang. Kellett kreeg in 1947 een MiD en nam om medische redenen ontslag uit de R.A.F.
Bevorderingen:
Pilot Officer: 30 juli 1925
Flying Officer: 30 januari 1927
Flight Lieutenant: 5 november 1930
Squadron Leader: 1 april 1937
Temporary Wing Commander: 1 maart 1940
Temporary Group Captain: 1 maart 1942
Acting Air Commodore: ?
Temporary Air Commodore: 1 januari 1946
Wing Commander: 1 oktober 1946
Acting Air Commodore: Retained
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!