Duigan, Brian Lawless
- Geboortedatum:
- 15 november 1914 (Heathcote/Victoria, Australië)
- Overlijdensdatum:
- 1972
- Dienstnummer:
- 43377
- Nationaliteit:
- Australische
Biografie
Brian Duigan reisde in 1933 naar Zuid-Afrika waar hij in Johannesburg werkte als mijningenieur. In 1937 verhuisde hij naar Noord-Rhodesië om in de Hoan Antelope kopermijn te gaan werken. In 1938 voelde hij dat oorlog aanstaande was en hij maakte een ongelooflijke trip van 6400 kilometer door Afrika op een motorfiets en bereikte Engeland in juni 1939. In augustus ging hij bij de R.A.F., behaalde zijn wings als Commissioned Officer en werd bij Bomber Command geplaatst als piloot van een Wellington. Na zijn eerste tour meldde hij liever zich vrijwillig voor een tweede tour dan naar Australië terug te keren en vloog in Noord-Afrika en in het Midden-Oosten. Hij keerde in juni 1942 naar Engeland terug.
Toen hij in Engeland terug was diende hij zes maanden als testpiloot en werd daarna bij een Lancaster squadron geplaatst waar hij deelnam aan de beroemde aanvallen op onder andere Keulen en Essen. Na de oorlog bleef hij in de R.A.F., vloog straaljagers in Azië en in het Midden-Oosten en leerde zelfs de Sjah van Iran vliegen. Hij keerde naar Australië terug waar hij een van de nieuwe English Electric Canberra bommenwerpers vloog en nam in 1961 ontslag uit de R.A.F.
Hij trouwde in 1943 en kreeg twee kinderen, zijn zoon John werd een bekend filmmaker en hielp in de jaren 70 bij de wedergeboorte van de Australische film. Hij vestigde zich uiteindelijk in Woodend, Victoria en stierf in 1972 op 58 jarige leeftijd.
Hij werd ook onderscheiden met de General Service Medal 1918-62 met drie gespen, Palestina 1945-48, Midden-Oosten, Maleisië, General Service Medal.
Bevorderingen:
27 april 1940: Acting Pilot Officers on probation
10 augustus 1940: Pilot Officer on probation
2 oktober 1940: Pilot Officer
10 augustus 1941: Flying Officer (war sub)
10 augustus 1942: Flight Lieutenant (war sub)
10 augustus 1943: Squadron Leader (war sub)
1 september 1945: Squadron Leader (permanent)
1 januari 1952: Wing Commander
6 juni 1961: pensioen/ontslag
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!
- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Pilot Officer (2e Luitenant-vlieger)
- Eenheid:
- No. 70 Squadron, Royal Air Force
- Toegekend op:
- 5 augustus 1941
Aanbeveling:
Op een nacht in juli 1941 was deze officier gezagvoerder van een vliegtuig dat onder intensief en nauwkeurig afweervuur een geslaagde duikaanval deed op schepen in de haven van Benghazi. Na het afwerpen van zijn bommen schakelde hij enkele van de lichte batterijen met mitrailleurvuur uit. Op de retourvlucht veroorzaakte hij met mitrailleurvuur schade aan een vijandelijk kampement. In een andere nacht viel Pilot Oficer Duigan vliegtuigen aan op het vliegveld van Nasrulla. Tijdens de vierde run over het veld werd hij van alle kanten fel aangevallen door drie vijandelijke jagers. Zijn toestel raakte zwaar beschadigd maare ondanks dat manoeuvreerde hij zo dat zijn schutters de beste schietposities kregen en gaf hen daarmee kalm aanmoedigingen via de beschadigde intercom. Ondanks gebrek aan instrumenten bracht P/O Duigan zijn toestel over de bergen naar zee. Omdat hij er de voorkeur aan gaf naar een basis te vliegen waar dringend nodife voorraden waren opgeslagen weigerde hij op een baan op Lydda te landen. Helaas was hij zich niet bewust van zijn geringe snelheid vanwege buitensporige luchtweerstand en was hij gedwongen een noodlanding te maken. Hij heeft grote kalmte, vindingrijkheid en doelgerichtheid getoond.
- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Flying Officer (1e Luitenant-vlieger)
- Eenheid:
- No. 70 Squadron, Royal Air Force (No. 70 Squadron, Royal Air Force)
- Toegekend op:
- 7 april 1942
Aanbeveling:
Sinds de toekenning van het Distinguished Flying Cross heeft deze officier nog eens 20 missies voltooid, de meeste ervan vanaf geringe hoogte om zeker te zijn van nauwkeurig bombarderen. Na een rustperiode werd F/O Duigan van verlof teruggeroepen en voltooide direct daarna nog 10 missies. Op 3 opeenvolgende nachten maakte hij twee vluchten per nacht. Deze officer heeft grote vurigheid en vastberadenheid getoond en heeft waardevolle diensten verleend. Hij heeft nu verzocht om overplaatsing naar een zwaarder type vliegtuig.
Tweede DFC toegekend als gesp voor op het lint van de eerste DFC.
Aanbeveling:
Na het voltooien van zijn eerste operationele tour in 1940 meldde deze officier vrijwillig voor dienst in het Midden-Oosten waar hij talrijke opmerkelijke missies volbracht. In het bijzonder speelde hij een belangrijke rol bij de verovering van Habbaniyah in mei 1941. Sinds zijn terugkeer naar dit land heeft hij aan veel bombardementsvluchten deelgenomen. In april 1943 nam hij deel aan de aanval op de Italiaanse marinebasis bij La Spezia waar hij het doel nauwkeurig en met succes bombardeerde, ondanks het feit dat er door het vastzittende ontsnappingsluik een orkaan in de cabine woedde. Tijdens een van zijn vluchten toonde Squadron Leader Duigan de grootste moed en plichtsbesef onder zware grondverdediging en jagers.
Bronnen
- - The London Gazette Issue 34854 published on the 21 May 1940
- The London Gazette Issue 34989 published on the 12 November 1940
- The London Gazette Issue 35028 published on the 31 December 1940
- The London Gazette Issue 35238 published on the 5 August 1941
- The London Gazette Issue 35292 published on the 30 September 1941
- Third Supplement to The London Gazette Issue 35514 published on the 3 April 1942
- Third Supplement to The London Gazette Issue 35727 published on the 29 September 1942
- Second Supplement to The London Gazette Issue 36084 published on the 6 July 1943
- Third Supplement to The London Gazette Issue 36211 published on the 12 October 1943
- Second Supplement to The London Gazette Issue 37518 published on the 29 March 1946
- Ninth Supplement to The London Gazette Issue 39429 published on the 28 December 1951
- Second Supplement to The London Gazette Issue 42383 published on the 13 June 1961
- Bonhams