Richard Glyde solliciteerde bij de RAAF maar werd afgekeurd vanwege een bochel. Vastberaden als hij was liet hij zich behandelen en ging per schip naar Engeland waar hij een kort dienstverband bij de RAF kreeg. Hij werd bij 87 Squadron geplaatst dat begin september 1939 als onderdeel van de AASF naar Frankrijk werd gestuurd.
Tijdens een vlucht in oktober 1939 verdwaalden Squadron Leader Coope, Glyde en Pilot Officer Dunn en moesten in België landen. Ze werden eerst gevangen gezet in het hoofdkwartier van de gendarmerie in Brussel en later overgebracht naar een middeleeuws kasteel buiten Antwerpen waar ongeveer 40 man RAF personeel, voornamelijk bemanningen van bommenwerpers gevangen zat.
Hij wist echter te ontsnappen, samen met zijn bevelvoerend officier en nog een piloot van 87 Squadron en ze keerden naar hun eenheid in Frankrijk terug; in vermomming nadat ze zich op diverse plaatsen in Brussel verborgen hadden gehouden. Op 13 augustus, boven het Engelse Kanaal bij Portland Bill werd zijn toestel geraakt door vuur van een Heinkel 111. Kort nadat de leden van zijn squadron witte rook uit de motor van zijn Hurricane zagen komen, verdween hij. Er werd aangenomen dat hij in zee was gestort. Er is nooit een spoor van hem gevonden.
Bevorderingen:
9 augustus 1937: Acting Pilot Officer (probation)
24 mei 1938: Pilot Officer
24 november 1939: Flying Officer
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!