Vladimir Nedved kwam in oktober 1936 bij de Tsjechische luchtmacht en studeerde in 1938 af aan de militaire academie als Flight Lieutenant. Hij ontvluchtte het land na de Duitse bezetting, reisde door Europa naar zuid Frankrijk en vandaar naar Engeland. Hij werd bij No 311 Squadron geplaatst en maakte zijn eerste operationele vlucht op 9-12-1940. Nadat hij 25 missies had voltooid ging hij naar de vliegopleiding en keerde in juni 1942 als volwaardig piloot bij No 311 Sq terug. Het squadron werd overgeplaatst naar Coastal Command en Nedved vloog met Wellingtons en in mei 1943 met Liberators tijdens de slag om de Atlantische Oceaan. Hij beschrijft een vlucht op 29-9-1942 toen zijn eenzame Wellington boven de Golf van Biskaje werd aangevallen door drie Junkers Ju 88 jagers waarvan er een werd neergeschoten en een andere beschadigd. Volgens een getypt uittreksel uit het archief van het squadron werd hij in mei 1941 onderscheiden met een gesp op zijn Tsjechische Oorlogskruis, in september 1942 werd hij bevorderd tot F/Lt; maakte op 11-9-1942 een noodlanding, werd in december 1942 bevorderd tot Squadron Leader, op 22-8-1943 tot Acting Wing Commander en nam het commando over No 311 op zich, op 15-9-1943 werd hij door de AOC van 19 Group ondercheiden met het D.F.C.
In augustus 1945 keerde hij naar Tsjechoslowakije terug als de jongste luchtmachtkolonel uit de geschiedenis van dat land. Na de overname door de Communisten leidde hij op 6 april 1948 een geweldloze kaping van een burgervliegtuig met 17 ontsnapten en landde op een Amerikaanse basis in Duitsland als politiek vluchteling. In oktober 1948 keerde hij naar Engeland terug, kreeg de Britse nationaliteit op 17-10-1949 (London Gazette van 16-12-1949) en kwam als F/Lt bij de R.A.F. terug. Zijn logboek begint op 19-10-1948 met No 31 Squadron, daarna No 78 Squadron en loopt door tot 23-7-1958. Hij verliet de R.A.F. op 31-10-1958.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!