Walter Henry Layne diende als Tailgunner en Wreless Operator aan boord van de Handley Page Hampden bij No. 50 Squadron en de Avro Lancaste bij No. 97 Squadron. Op 23 september 1943 werd zijn Avro Lancaster JA 708 P. met, F/O Fletcher, Sgt. Nelson, S/L Foster, Sgt. Beesley, F/Sgt. Layne, S/L McKinna en Sgt. Page tijdens een aanval op Mannheim zelf aangevallen door Messerschmitt Me 110 met piloot Ulrich Veh van 3. / Jagdgeschwader 300. bij de aanval kwamen Sgt. Page en S/L McKinna om het leven. Fletcher, Nelson, Beesley en Layne konden het brandende vliegtuig verlaten met hun parachute. S/L Foster had eveneens het toestel verlaten, maar werd de volgende dag dood gevonden in een bos. Walter Layne trachtte lopend uit Duitsland te ontkomen, maar werd na 10 dagen nabij Nacy, Frankrijk opgepakt. Aanvankelijk kwam hij terecht in Dulag Luft en verbleef vervolgens in Stalag Luft 6, Stalag Luft III, terug naar Stalag Luft 6 en Stalag 357 te Fallingbostel. Bij het oprukken van de Sovjet troepen werd hij overgebracht naar Stalag Luft III te Sagan, waarna hij op een dodenmars werd gezonden toen de Sovjets het gebied dreigden te veroveren. Na zes dagen lopen werden de gevangenen in vrachtwagens verder getransporteerd naar Marlag, onder voortdurende luchtaanvallen. Vanuit Marlag ging men wederom op een mars, waarbij Layne en zijn metgezellen uiteindelijk op 2 mei 1945 nabij Lübeck werden bevrijd.
Bevorderingen:
?: Flight Sergeant;
?: Acting Warrant Officer;
13 september 1943: Pilot Officer on probation (emergency);
13 maart 1944: Pilot Officer;
13 maart 1944: Flying Officer (war subs.);
13 september 1945: Flight Lieutenant (war subs.).
Loopbaan:
juli 1941 - september 1941: Rear Gunner No. 50 Squadron;
september 1941 - maart 1942: Wireless Operatior/Gunner No. 50 Squadron;
april 1943 - september 1943: No. 97 Squadron
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!