TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Gregory, Allen Rhodes

Geboortedatum:
21 juli 1918
Dienstnummer:
0-822696, U.S. Army Air Corps
Nationaliteit:
Amerikaanse

Biografie

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
1st Lieutenant (1e Luitenant)
Eenheid:
416th Bombardment Squadron, 99th Bombardment Group, U.S. Army Air Forces
Aanbeveling:
Wegens uitzonderlijke prestaties in de lucht in het Middellandse Zeegebied als piloot van een B-17. In de periode van 20 oktober 1944 tot 21 april 1945 heeft Lt. Gregory 30 operationele missies voltooid met in totaal 230 vlieguren boven door de vijand bezet gebied. Als eerste piloot, vluchtcommandant en Squadron Leader heeft Lt. Gregory uitzonderlijke professionele bekwaamheden en superieur leiderschap getoond.
Op 20 april 1945 vloog Lt. Gregory een missie om een strategisch rangeerterrein bij de Brennerpas aan te vallen. Tijdens het aanvliegen kwamen ze in een spervuur van intens en nauwkeurig afweervuur en het toestel van Lt. Gregory werd door de Flak geraakt en ernstig beschadigd. Het electrische systeem viel uit, het hydraulische systeem viel uit en motor drie werd beschadigd.
Met grote vaardigheid en tegenwoordigheid van geest behield Lt. Gregory zijn plaats als vluchtleider en maakte vaardig zijn run waardoor de bommenrichters hun bommen op dit vitale doel konden concentreren. Als resultaat van de beschadiging door de Flak konden de bomdeuren niet meer dicht en er was een lek ontstaan in het zuurstofsysteem waardoor Lt. Gregory de formatie moest verlaten nadat hij zijn bommen had gelost. Het verlies van zuurstof maakte het noodzakelijk naar een lagere hoogte te dalen en omdat de bomdeuren open stonden was het lastig om een luchtsnelheid van 125 mph te handhaven. Hoewel hij zich ver boven bezet gebied bevond, besloot Lt. Gregory het beschadigde toestel te behouden en de lange vlucht naar huis te maken. Gebruik makend van al zijn professionele kunnen en met een groot plichtsbesef was hij in staat het toestel met bemanning veilig op de thuisbasis terug te brengen. Als resultaat van de schade aan het hydraulische systeem waren de remmen buiten werking en na de landing moest Lt. Gregory een grond looping maken om niet over de landingsbaan heen te schieten.
Met zijn bekwaamheid en kalmte gedurende de hele vlucht was hij verantwoordelijk voor de veilige terugkeer van vliegtuig en bemanning.
Op deze en vele andere operationele missies zijn L. Gregory’s opvallende vliegkunst en zijn inspirerende leiding vitale factoren geweest voor de succesvolle bombardementen van het squadron. Dergelijke professionele vaardigheden en plichtsbesef strekken Lt. Gregory en de strijdkrachten van de Verenigde Staten van Amerika tot grote eer.

Middelandse Zeegebied als piloot van een B-17 tijdens de periode van 20 oktober 1944 tot 21 april 1945, 30 operationele missies.
Distinguished Flying Cross (DFC)

Bronnen

  • Foto: Ray Gregory
  • - Narrative Statement Indicated as basis for award
    - Familiegegevens