TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Burns, Kenneth Halstead "Rabbie"

Geboortedatum:
(Portland/Oregon, Verenigde Staten)
Dienstnummer:
40340
Nationaliteit:
Britse

Biografie

Kenneth Burns, gezagvoerder van een Lancaster werd tijdens een vlucht naar Neurenberg op 27 augustus 1943 neergeschoten boven Berlijn door een Fw 190. Door de ontploffing van een 125 kilo magnesiumfakkel werden hij en zijn gepantserde stoel compleet uit de Lancaster geblazen. Toen hij op de grond bijkwam merkte dat zijn rechterhand eraf was. Na gevangenname verbleef hij in een aantal kampen waaronder Stalag Luft III maar vanwege de ernst van zijn verwondingen werd hij in september 1944 via Zweden naar Engeland gerepatrieërd.
Ondanks het verlies van zijn rechteronderarm ging hij begin 1945 weer vliegen en na de Duitse capitulatie werd hij benoemd tot commandant van 7 Squadron. Het afwerpen van de atoombom op 6 augustus maakte echter een einde aan de oorlog tegen Japan en omdat hij geen permanente aanstelling had verliet Burns in januari 1946 met tegenzin de RAF. Hij besteedde de volgende twee jaar aan werk in Oeganda en Kenia en in 1948 aanvaardde hij een aanbod om in dienst terug te keren als Squadron Leader bij het Hoofdkwartier Oost-Afrika. Daarna diende hij in de Kanaalzone en in Engeland bij de afdeling uitrusting; bij het strijken van de vlag bij 3 Maintenance Unit op Milton in 1961 ging hij uiteindelijk met pensioen.

30 november 1937: Acting Pilot Officer (probation)
27 september 1938: Pilot officer
27 maart 1940: Flying Officer
27 maart 1941: Flight Lieutenant (war sub)
1 januari 1943: Temporary Squadron Leader
28 september 1943: Squadron Leader (war sub)
1 oktober 1948: Squadron Leader (permanent and transferred
to the Secretarial Branch on appointment)
18 augustus 1949: Transfer to the Equipment Branch
1 juli 1957: Wing Commander
29 juni 1961: pensioen/ontslag

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flight Lieutenant (Kapitein-vlieger)
Eenheid:
No. 61 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
16 februari 1943
Aanbeveling:
In een korte tour van 13 operaties met dit squadron heeft Flight Lieutenant Burns een benijdenswaardige reputatie als gezagvoerder opgebouwd. Hij heeft altijd uitzonderlijke moed, vastberadenheid en leiderschap getoond bij het opsporen en vernietigen van de vijand. Zijn moed werd bewezen door een verkenning van Turijn, gemaakt op 500 voet; zijn vastberadenheid door een foto van het doel in Essen onder uitzonderlijk zwaar luchtafweervuur en zijn doelmatigheid door een foto van Berlijn toen hij aanvloog en bombardeerde zonder hulp van de PFF. De opgewekte aanvalslust van deze officier is een inspiratie en een voorbeeld geweest voor alle gezagvoerders en zijn werk was in ale opzichten zo opmerkelijk dat hij nadrukkelijk wordt aanbevolen voor een onmiddellijke toekenning van het DFC.
Distinguished Flying Cross (DFC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Squadron Leader (Majoor-Vlieger)
Eenheid:
No. 97 (Straits Settlements) Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
8 juni 1943
Distinguished Flying Cross (DFC)
Aanbeveling:
In de nacht van 4 op 5 mei 1943 moest deze officier Dortmund aanvallen. Op weg naar het doel viel een van zijn motoren uit. Squadron Leader Burns zette op drie overgebleven motoren met verminderde snelheid en hoogte de aanval door en maakte een foto van het richtpunt.
In de nacht van 13 op 14 mei moest hij Pilsen aanvallen. Zijn toestel werd boven Kassel door luchtafweer geraakt en zijn snelheidsmeter viel uit. Zonder dit bijna essentiële instrument besloot Sq. Ldr. Burns door te vliegen naar het doel dat nog 300 kilometer ver was. Bij aankomst boven het doel zette hij fel zijn aanval in en maakte een prachtige nachtelijke foto waar zijn doel op stond, de Skoda fabriek. Hij stond toen voor de moeilijke taak de 1000 kilometer naar de basis terug te vliegen die hij berekte drie minuten voor zijn geschatte aankomsttijd. De door Sq. Ldr. Burns getoonde bekwaamheid en vastberadenheid tijdens deze twee operaties zijn in overeenstemming met de grote traditie van de RAF.

Tweede DFC toegekend als gesp voor op het lint van de eerste DFC.
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Acting Wing Commander (Waarnemend Luitenant-Kolonel-Vlieger)
Eenheid:
No. 97 (Straits Settlements) Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
24 september 1943
Distinguished Service Order (DSO)
Aanbeveling:
Deze officier heeft 47 operationele missies voltooid waarvan 32 met dit squadron en 16 als Markeerder. Tijdens zijn tour bij dit squadron is Wing Commander Burns nooit vroegtijdig van een operatie teruggekeerd ondanks soms grote moeilijkheden. Bij een gelegenheid werd zijn toestel door flak geraakt en zijn luchtsnelheidsmeter raakte onklaar maar toch zette hij door. Eenmaal, bij terugkeer van het doel werd hij door drie eenmotorige jagers aangevallen en nadat hij die had ontweken en hoewel zijn toestel ernstige schade had opgelopen, landde hij veilig op de basis. Bovendien heeft deze officier constant succes bij zijn aanvallen, hij verkrijgt regelmatig foto's van het richtpunt en mislukking is een uitzondering. Dit heeft tot gevolg dat hij wordt beschouwd als de meest betrouwbare gezagvoerder binnen het squadron met als resultaat dat hij vaak wordt uitgekozen voor de moeilijkste opdrachten. De laatste gelegenheid was toen hij werd uitgelozen als plaatsvervangend bombardementsleider bij een aanval op Berlijn op 23 augustus 1943. Deze officier heeft altijd een grote bereidheid voor operaties getoond en toont hardnekkigheid en vastberadenheid die zeer prijzenswaardig zijn. Hij is een uitstekend piloot en gezagvoerder en een waardevol vluchtcommandant.

Bronnen

  • - The London Gazette Issue 34463 published on the 14 December 1937
    - The London Gazette Issue 34558 published on the 4 October 1938
    - The London Gazette Issue 34826 published on the 9 April 1940
    - The London Gazette Issue 35139 published on the 18 April 1941
    - Second Supplement to The London Gazette Issue 35904 published on the 12 February 1943
    - Fourth Supplement to The London Gazette Issue 35911 published on the 16 February 1943
    - Fourth Supplement to The London Gazette Issue 36183 published on the 21 September 1943
    - Third Supplement to The London Gazette Issue 36776 published on the 31 October 1944
    - Supplement to The London Gazette Issue 38532 published on the 8 February 1949
    - Second Supplement to The London Gazette Issue 38723 published on the 27 September 1949
    - Supplement to The London Gazette Issue 41111 published on the 25 June 1957
    - Second Supplement to The London Gazette Issue 42403 published on the 30 June 1961
    - Christies