TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Rogers, Robert Harry Doherty

Geboortedatum:
1921 (Warden/Oranje Vrijstaat, Zuid-Afrika)
Overlijdensdatum:
4 juni 2000 (Kaapstad, West-Kaap, Zuid-Afrika)
Dienstnummer:
106121/102299V
Nationaliteit:
Zuid-Afrikaanse

Biografie

Voordat hij bij de South African Air Force ging studeerde Rogers tot halverwege 1940 medicijnen aan de universiteit va Witwatersrand. Nadat hij eerst was opgeleid tot boordschutter meldde hij zich als vrijwilliger voor een vliegopleiding in Zuid-Rhodesië.
Hij diende als piloot tactische verkeningen bij 208 Squadron in Noord-Afrika en tijdens zijn tweede tour diende hij bij 40 Squadron S.A.A.F. in Noord-Afrika en in Italië. Hij vloog in Hurricanes en Spitfires, werd een keer neergeschoten en hem werd een vinger afgeschoten terwijl hij tegen Duitse Me 109's vocht. Zijn koelbloedig optreden onder druk, zijn natuurlijke leiderscapaciteien en zijn doelmatigheid deden hem opklimmen tot Lieutenant-Colonel met het commando over 225 Squadron R.A.F. Tegen het einde van de oorlog kreeg Rogers het commando over zijn oude squadron, 40 R.A.A.F.
Na de oorlog aanvaardde Rogers een permanente aanstelling bij de S.A.A.F. in de rang van Captain en in 1951 en nogmaals in 1953 diende hij bij 2 Squadron S.A.A.F. in Korea als jachtbommenwerper in de Mustang en de F86 Sabre.
Hij wed onderscheiden met de Amerikaanse DFC, een Air Medal met eikenloof en de Koreaanse Chungmu met Gouden Ster.
Hij bekleedde verder diverse commando's en staffuncties en eind 1974 werd hij benoemd tot Acting Chief of the Air Force. Hij werd in maart 1975 bevorderd tot Lieutenant-Colonel.
Voor zijn dienst bij de S.A.A.F. werd hij onderscheiden met de Order of the Star of South Africa. de Zuiderkruismedaille en de Chief of Defence Commendation (nu beter bekend als de Medal of Military Merit).
Na zijn pensionering in 1975 als Chief van de S.A.A.F. werd hij actief op burgerlijk, parlementair en andere terreinen. Als MP werd hij defensiewoordvoerder van de Democratische partij.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Lieutenant
Eenheid:
No. 208 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
6 oktober 1942
Aanbeveling:
Lieutenant Rogers, 208 Squadron werd op 15-08-1942 aangewezen om een tactische verkenning van het front te doen vanaf de kust tot de Siba inzinking. De vijand heeft geruime tijd verkenningen van het gebied energiek geweigerd en sterke tegenstand van jagers moest worden verwacht. Deze officier had een Hurricane die hem vergezelde. Toen de taak bijna voltooid was, werden deze twe Hurricanes onderschept door vier Me 109's. Tijdens het erop volgende treffen werd de begeleidende Hurricane al snel in de motor geraakt en gedwongen te landen. Lt. Rogers bestreed toen de vier vijandelijke jagers die hem herhaaldelijk aanvielen. Een schot vernielde de gashendel en op hetzelfde moment werd de pink van de piloot eraf geschoten en het topje van de ringvinger van zijn linkerhand. Ondanks deze verwondingen en met slechts een halve gashendel vocht hij door en uiteindelijk wist hij de vijand te ontwijken en landde op zijn basis. Daar voltooide hij een waardevol rapport voordat hij zich voor medische behandeling melddde. Lt. Rogers toonde strijdvaardigheid en moed van het hoogste niveau en stelde een fraai voorbeeld van plichtsbesef.
Distinguished Flying Cross (DFC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Lieutenant
Toegekend op:
1 januari 1943
Mentioned in Dispatches
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Major
Eenheid:
No. 40 Squadron, South African Air Force
Toegekend op:
25 januari 1944
Aanbeveling:
Deze officier heeft gedurende twee operationele tours 102 tactische verkenningsvluchten gemaakt. In augustus 1941 kwam hij bij 208 Tactical Reconnaissance Squadron RAF en tijdens zijn tour bij het squadron maakte hij 46 operationele vluchten. Tijdens een gevecht met vijandelijke jagers boven El Alamein op zijn 46ste vlucht raakte hij gewond en werd zijn toestel zwaar beschadigd. Hij slaagde erin zijn toestel veilig thuis te brengen en maakte een geslaagde landing met waardevolle informatie. Hij werd toen voor rust en herstel van zijn verwondingen naar Engeland gestuurd. Voor zijn moed, vastberadenheid en plichtsbesef op zijn eerste tour werd hij onderscheiden met het DFC.
In januari 1943 keerde Lt, Rogers nar het Midden Ooosten terug en voegde zich bij 40 Squadron op Marble Arch. Tijdens de doorstoot naar Tunis, de invasie van Sicilië en onlangs die in Italië voltooide hij nog eens 46 operationel vluchten. De fotoverkenningen die door hem vanaf extreem lage hoogte werden gedaan van de oostkust van Sicilië en daarna van de westkust van de teen van Italië, zijn van opmerkelijk belang geweest voor het leger en hebben hem de persoonlijke dank en de felicitaties van de commandant van 13 Corps opgeleverd.
Op 12 augustus 1943, tijdens een zwaar vijandelijk bombardement op Francesco vloog een benzineopslagplaats in brand. Major Rogers haalde verscheidene NCO's en monteurs bijeen en met volledige minachting voor gevaar of letsel voor zichzelf begon hij, terwijl het bombardement nog aan de gang was, benzinevaten bij het vuur weg te rollen. Zijn snelle actie en intiatief hadden tot gevolg dat het grootste deel van de benzine behouden bleef.
Op 20 augustus 1943 deed hij briljant verkenningswerk voor H.M.S. Uganda waardor het schip in staat was een kustverdedigingsbatterij ten zuiden van Reggio in Calabrië uit te schakelen. Deze officier werd op 8 maart 1943 bevorderd tot Flight Commander en trad zeer bekwaam op als bevelvoerend officier in een periode van interne moeilijkheden binnen het squadron tijdens de afwezigheid van de CO en de 2nd IC. Hij werd in augustus 1943 tot onderbevelhebber bevorderd. Zijn uitmuntende voorbeeld en zijn leiding tijdens de huidige tour vormden een bron van trots en inspiratie voor zijn piloten.

Tweede DFC toegekend als gesp voor op het lint van de eerste DFC.
Distinguished Flying Cross (DFC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Lieutenant-Colonel
Eenheid:
No. 40 Squadron, South African Air Force
Toegekend op:
21 augustus 1945
Distinguished Service Order (DSO)
Aanbeveling:
Lieutenant-Colonel Rogers nam in augustus 1944 het commando over 40 Squadron S.A.A.F. op zich. Sindsdien heeft hij 56 operationele vluchten gemaakt met in totaal 80,3 vlieguren. Elk van die vluchten die bestonden uit tactische, fotografische en artillerieverkenningen werd met grote vaardigheid en vastberadenheid uitgevoerd en leverde eerste klas resultaten.
Op 23 maart 1945 werd Lt.-Col. gebriefd over een fotosessie met het 54th Super Heavy Regiment tegen enkele zware luchtafweerkanonnen bij Massa Lombarda. Bij het naderen van het doelgebied openden deze wapens het vuur op zijn toestel. Hij begon onmiddellijk ons geschut op de vijand te richten en dankzij zijn vaardigeid, kalmte en tegenwoordigheid van geest plaatste hij in heel korte tijd vijf treffers op de vier opstellingen, en ervan kwam ook werkelijk op een opstelling terecht waardoor het wapen werd vernield en er een brand van kordiet ontstond. Hij ging toen verder met het bestrijden en vernietigen van twee stukken gecamoufleerd veldgeschut in de onmiddellijke nabijheid.
Op 18 april 1945 werd een verzoek ontvangen van het 8ste Leger voor een panoramafoto van de 16 kilometer van het Canale Bianco tussen de Po en de Adige. Deze vlucht moest worden uitgevoerd op 5.000 voet, recht en vlak vliegend door wat bekend stond als een zwaar verdedigd gebied, met een constante snelheid van 230 mph. Lt.-Col. Rogers besloot deze missie zelf uit te voeren hoewel hij wist dat het een gevaarlijke was en door zijn bekwame vliegen bracht hij uitstekende foto's van het gewenste gebied mee terug.
Als leider was hij briljant en bij vele gelegenheden zette hij verkenningsmissies voor de artillerie door tegenover intens afweervuur. Als er ooit een moeilijke taak moest worden uitgevoerd deed Lt.-Col. Rogers dat steeds zelf en voltooide die altijd, hoe de tegenstand ook was. Het is waar dat alle rangen binnen de Wing een enorme bewondering hebben voor zijn onwrikbare moed en plichtsbesef en met zijn onvermoeibare inspanningen op de grond en in de lucht is hij grotendeels verantwoordelijk voor de doelmatigheid van het Squadron waarover hij het bevel voert. Ik kan niet hoog genoeg opgeven over de bekwaamheid van deze officier, zowel als piloot tactische verkenningen als squadron commandant en ik beveel hem met nadruk aan klem voor een uitgestelde toekening van de DSO.

Bronnen

  • - The London Gazette Issue 35309 published on the 14 October 1941
    - Third Supplement to The London Gazette Issue 35731 published on the 2 October 1942
    - Second Supplement to The London Gazette Issue 35841 published on the 29 December 1942
    - Fourth Supplement to The London Gazette Issue 36346 published on the 21 January 1944
    - Fourth Supplement to The London Gazette Issue 37233 published on the 17 August 1945
    - Christies
    - The South African Air Force

Foto