TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Mann, John Rouffignac

Overlijdensdatum:
28 augustus 2017 (Okehampton/Devon, Verenigd Koninkrijk)
Dienstnummer:
1589153
Nationaliteit:
Britse (1801-heden, Koninkrijk)

Biografie

John Mann uit Cildwall in Liverpool begon in 1944 met zijn opleiding tot staartschutter en kreeg in augustus van dat jaar zijn eerste operationele plaatsing bij 166 Squadron, een Lancaster eenheid. Na slechts drie missies stapte hij echter over naar de Pathfinders en eindigde zijn tour na 34 operaties.
Aan het einde van de oorlog nam Mann deel aan de voedseldroppings boven Nederland en aan het repatriëren van krijgsgevangenen. Zijn laatste plaatsing was bij 138 Squadron voor Bijzondere Taken en hij werd in 1946 gedemobiliseerd.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flight Sergeant (Sergeant-vlieger)
Eenheid:
No. 156 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
18 mei 1945
Aanbeveling:
Op 24 maart 1945 was Flight Sergeant Mann staartschutter in een Lancaster die was uitgestuurd om bij daglicht Harpenerweg te bombarderen. Bij het naderen van het doel stuitte het toestel zoals verwacht op nauwkeurig afweervuur. Het toestel kreeg een voltreffer in het bommenruim. De cockpit vulde zich met rook en hem werd gezegd dat het toestel in brand stond. De piloot gaf de bemanning opdracht te springen maar op 13.000 voet kon hij het kreupele toestel onder controle krijgen. F/Sgt. Mann was er al bijna uit toen hij zag dat het toestel min of meer onder controle was en, denkend aan de schade die de voltreffer wellicht had veroorzaakt, realiseerde hij zich dat hij behulpzaam zou kunnen zijn. Omdat het bommenruim verwoest was, was de rugschutter waarschijnlijk door een groot gat in de romp gevallen want zijn parachute lag nog in het vliegtuig. F/Sgt. Mann ging voorzichtig door de rommel in de romp naar voren, zich vastgrijpend aan wat hij maar kon vinden in de romp die vol stond met rook. Hij ontdekte dat de navigator en de radiotelegrafist eral uitgesprongen waren…
Hij werd door de piloot gevraagd de gewonde boordmecano naar de cockpit te brengen omdat de bommenrichter het niet alleen af kon omdat hij vrijwel was uitgeput door zijn eerdere inspanningen in de neus van het toestel. F/Sgt. Mann hielp toen de wonden van de mecano te verbinden en hielp op aanwijzingen van de piloot elders in het beschadigde vliegtuig. Deze NCO hielp toen de piloot en de bommenrichter bij het maken van de landing op Manston met het kreupele vliegtuig. F/Sgt. Mann toonde bereidheid gedurende een periode van gevaar en stond altijd klaar om iedere taak uit te voeren die hij van de piloot kreeg opgedragen, ongeacht het risico. Deze NCO heeft nu 32 operationele missies voltooid, 13 ervan bij de Pathfinders. Hij heeft moed en vastberadenheid van een hoog niveau getoond. Ik beveel hem aan voor een onmiddellijke toekenning van de DFM.
Go2War2.nl


Alle bemanningsleden werden onderscheiden na deze hachelijke vlucht.
Zie:
- Sergeant Bowers
- Acting Flying Officer Hampson
- Flight Sergeant Reynolds

Distinguished Flying Medal (DFM)

Bronnen

  • - Third Supplement to The London Gazette Issue 37084 published on the 15 May 1945
    - 156 Squadron RAF

Foto