TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Long, Frank Hugh

    Overlijdensdatum:
    13 maart 1941
    Begraven op:
    Oorlogsgraven van het Gemenebest Protestantse Begraafplaats Denekamp
    Graf: 1-4.
    Dienstnummer:
    36190
    Nationaliteit:
    Nieuw-Zeelandse

    Biografie

    Op 12 maart 1941 om 19.40 vertrok vanaf vliegbasis Topcliffe, de Whitley T4326 van het No. 102 Squadron RAF met als missie: een bombardement op twee verschillende doelen in Berlijn. Het toestel was onderdeel van een formatie van 72 bommenwerpers met dezelfde missie. De formatie bestond uit 30 Handley Page Hampden's, 28 Wellington's en 14 Whitley's. T4326 werd boven Nederland neergeschoten door Flak luchtafweergeschut en stortte vervolgens om 0.05 neer in een weiland ten westen van Noord Deurningen en ten noorden van Denekamp. In de crash kwamen vier van de vijf bemanningsleden om het leven, zij liggen begraven op deze begraafplaats. Eén bemanningslid overleefde de crash, hij stierf echter op 4 mei 1941 aan de infectieziekte difterie en werd begraven op de Berlin 1939-1945 War Cemetery. Het bombardement had niet veel schade aangericht, elf burgers kwamen om het leven en drie bommenwerpers gingen verloren.

    Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Pilot Officer (2e Luitenant-vlieger)
    Toegekend op:
    1 januari 1940
    Aanbeveling:
    Pilot Officer Gray en Pilot Oficer Long waren in november 1939 respectievelijk de piloot en navigator op een nachtelijke verkenningsvlucht boven vijandelijk gebied. Tijdens de operatie kwamen ze in een sneeuwstorm terecht en er ontstond veel ijs op het vliegtuig, bovendien was het onderhevig aan afweervuur.
    De verkenning werd desondanks voortgezet maar het bleek niet mogelijk het doel te bereiken omdat uiteindelijk door de weersomstandigheden het toestel nauwelijks te besturen werd, het doek werd van de bovenkant van een vleugel en van de helft van de andere afgerukt en een vleugelklep zat vast. De radio was ook uitgevallen. De retourvlucht betekende een vlucht van 550 kilometer boven zee in zeer zware stortbuien en het was grotendeels aan de deskundigheid, de moed en de uitmuntende samenwerking tussen Pilot Officer Gray en Pilot Officer Long te danken dat het vliegtuig en de bemanning veilig werden teruggebracht.

    Tegelijkertijd toegekend aan Ken Gray.
    Distinguished Flying Cross (DFC)

    Bronnen

    Foto