Thomas McNamara meldde zich in 1940 bij de R.A.F. en werd op 47 mei 1940 als Pilot Officer aangesteld bij de Administrative and Special Duties Branch en in mei 1941 bevorderd tot Flying Officer. In juli 1942 ging hij vrijwillig een rang terug naar Pilot Officer om over te gaan naar de General Duties Branch en operationeel te gaan vliegen. Hij diende bij 70 Squadron (Wellingtons), eerst als 2de piloot maar voornamelijk als gezagvoerder tijdens een eerste tour waarin hij 37 operationele vluchten maakte.
In september 1944 ging McNamara naar 178 Squadron op Amendola bij Foggia dat was uitgerust met de Liberator. Zijn operaties bestonden voornamelijk uit het verstoren van weg- en spoorverbindingen in noord Italië en Joegoslavië en het afwerpen van voorraden voor partizanen in Joegoslavië.
Alle 29 operaties van McNamara vielen in deze categorieën behalve twee, de uitzonderingen waren in noord Hongarije waar hij op 20 oktober 1944 het vliegveld van Szombathely aanviel en op 20 december munitie afleverde op Harsani.
In juli 1948 kreeg McNamara een permanente aanstellnig. Hij diende in het midden van de jaren 50 in het Verre Oosten tijdens de 12 jaar durende Maleisië crisis en nam op 18 november 1957 ontslag met de rang van Wing Commander.
Hij werd ook nog onderscheiden met de GSM E.II.R., met Maleisië Gesp en met de Coronation Medal 1953.
Bevorderingen:
4 mei 1940: Pilot Officer (probation)
4 mei 1941: Flying Officer (war sub)
21 november 1941: relinquished the rank of Flying Officer at his own request and transferred to the General Duties Branche in the rank of Pilot Officer
1 oktober 1942: Flying Officer (war sub)
21 november 1943: Flight Lieutenant (war sub)
27 juni 1946 appointent to commission As Flight Lieutenants, extended service (four years on the active list)
15 juli 1948: Appointment to commission as Flight Lieutnenant (permanent)
1 januari 1949: Squadron Leader
? Wing Commander
18 november 1957: pensioen/ontslag
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!