TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Fielden, Edward Hedley "Mouse"

    Geboortedatum:
    4 december 1903
    Overlijdensdatum:
    8 november 1976
    Nationaliteit:
    Britse

    Biografie

    Kort nadat hij was overgeplaatst naar de Reserve of RAF officers werd Fielden door de Prins van Wales (later Koning Edward VIII) uitgekozen als zijn privé piloot. Dit hield in het vliegen van het privé toestel van de Prins en de verantwoordelijkheid voor het onderhoud ervan. Als piloot van de Prins was Fielden, bekend als Mouse, lid van de staf van de Prins nadat hij uit de RAF was afgezwaaid en alle toestellen die hij tijdens deze periode vloog en onderhield stonden op zijn naam geregistreerd in het register van de burgerluchtvaart, terwijl ze het eigendom waren van de Prins. De Prins van Wales had de RAF rang van Air Chief Marshall maar na de dood van Konig George V op 20 januari 1936 en de troonsbestijging van de Prins als Koning Edward VIII werd hij Marshall van de RAF. Als zodanig had hij het recht op een verbindingsvliegtuig dat hem op kosten van het publiek ter beschikking werd gesteld. Er werd daarom besloten het toestel van de nieuwe Monarch te vervangen door een Air Speed Envoy (nog steeds met een civiele registratie) en het in de officiële sterkte op te nemen door het toe te wijzen aan een nieuwe eenheid die de King’s Flight moest gaan heten. Op dit punt werd ‘Mouse’ Fielden benoemd tot Equerry in Waiting (Adjudant) en tegelijkertijd bevorderd tot Wing Commander. Na de troonsafstand van Koning Edward en de opvolging door zijn broer Koning George VI werd de benoeming van Fielden bevestigd en hij bleef gezagvoerder van de King’s Flight. De Flight bleef na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog operationeel maar begin 1942 werd het toestel opgenomen in 161 Squadron met Fielden als commandant. De rol van 161 Squadron bestond uit het afzetten in en ophalen van agenten uit door de vijand bezet gebied. Deze operaties betroffen penetratievluchten in donkere nachten op geringe hoogte naar landingsgebieden van vaak onbekende kwaliteit. Hoewel de King’s Flight als zodanig had opgehouden te bestaan, de koninklijke vluchten waren overgeheveld naar 24 Squadron, behield Fielden zijn benoeming als gezagvoerder van de King’s Flight. Als zodanig vergezelde hij Zijne Majesteit op zijn vluchten waarvoor hij tijdelijk zijn plichten neerlegde als bevelvoerend officier van 161 Squadron en later, nadat hij was opgevolgd door Charles Pickard als basiscomamndant van RAF Tempsford. Aan het einde van WO 2 werd aan de Koning duidelijk gemaakt dat luchtreizen in de toekomst nog noodzakelijker zouden worden en dus werd in mei 1946 de King’s Flight heropgericht met Fielden nogmaals aan het roer als gezagvoerder, inmiddels bevorderd tot Air Commodore. Na de dood van de Koning in 1952 werd de Flight omgedoopt tot de Queeen’s Flight. Air Commodore Fielden bleef aan als gezagvoerder tot aan zijn pensionering in 1962 toen hij werd bevorderd tot Air Vice Marshall en benoemd tot Senior Air Equerry (oudste adjudant) van de Koningin.

    Voor en na- oorlogse onderscheidingen:
    AFC - 1 maart 1929
    MVO - 30 oktober 1936
    CB - 1 januari 1946
    GCVO - 8 juni 1968

    Bevorderingen:
    14 januari 1924: Pilot Officer (probation)
    14 juli 1924: Pilot Officer
    14 augustus 1925: Flying Officer
    1 november 1929: Flight Lieutenant
    22 juli 1936: Squadron Leader
    1 januari 1943: Temporary Group Captain
    12 februari 1945: Acting Air Commodore
    12 augustus 1945: Group Captain (war sub)
    ? Air Commodore
    1 februari 1952: Air Vice-Marshal

    Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Toegekend op:
    17 maart 1941
    Mentioned in Dispatches
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Group Captain (Kolonel-Vlieger)
    Eenheid:
    No. 161 (Special Duties) Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    6 april 1943
    Aanbeveling:
    Deze officier heeft diverse operationele vluchten gemaakt, sommige ervan van een gevaarlijk karakter. Hij heeft een hoog peil van operationele efficiëncy getoond en daarmee een voorbeeld gesteld dat aanzienlijk heeft bijgedragen aan het hoge moreel van de vliegtuigbemanningen onder zijn commando. Zijn grote organisatietalent is een waardevol bezit gebleken.

    Distinguished Flying Cross (DFC)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Group Captain (Kolonel-Vlieger)
    Toegekend op:
    24 juni 1943
    Commander of the Royal Victorian Order (CVO)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Toegekend op:
    1 januari 1945
    Mentioned in Dispatches

    Bronnen

    Foto