- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Sergeant
- Eenheid:
- No. 156 Squadron, Royal Air Force
- Toegekend op:
- 18 mei 1945
Aanbeveling:
"Sergeant Bowers en
Flight Sergeants Mann and
Reynolds waren respectievelijk mecano, staartschutter en tweede navigator in een toestel gevlogen door
Flying Officer Hampson dat in maart 1945 was uitgestuurd om Harpenerweg aan te vallen. Bij de nadering van het doel werd het toestel door afweervuur geraakt. Sgt. Bowers raakte ernstig gewond aan zijn been maar desondanks bleef hij op zijn post. Bijna direct daarna ontplofte er een andere granaat onder het toestel waardoor ernstige schade werd veroozaakt. Het bommenruim was vernield. Er ontstond brand en de romp begon zich met rook te vullen. Het toestel begon hoogte te verliezen en het leek erop alsof het verlaten moest worden maar F/O Hampson slaagde erin het weer onder controle te krijgen. Op dat moment werd het toestel weer geraakt. Sgt. Bowers rakte nog ernstiger gewond. Zijn been was er bijna afgeschoten. Terwijl F/O Hampson ontwijkende manoeuvres uitvoerde kwamen de Flight Sergeants Mann en Reynolds hun ernstig gewonde kameraad te hulp aan wie zij eerste hulp verleenden. Zwaar gewond ala hij was, was Sgt. Bowers vastbesloten om tot steun te zijn. Nadat hij zich dichter naar zijn instrumentbord toe had gesleept hield hij zijn piloot op de hoogte van de brandstofvoorraad en gaf aanwijzingen betreffende het schakelen tussen de respectieveijke brandstoftanks. Uiteindelijk bereikte F/O Hampson een vliegveld. De bomdeuren stonden open. Het hydraulische systeem en de kleppen werkten niet. Desondanks werd het onderstel door middel van het noodsysteem neergelaten en F/O Hampson zette het zwaar beschadigde toestel veilig aan de grond. De Flight Sergeants Mann en Reynolds steunden hun gezagvoerder dapper en hun optreden was voorbeeldig. Sgt. Bowers stelde, hoewel hij ernstig gewond was, een uitmuntend voorbeeld van moed, kracht en plichtsbesef. Zijn voorbeeld zal lang in de herinnering voortleven.