TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Everett, Daniel Bulmer

Overlijdensdatum:
8 maart 1945
Begraven op:
Oorlogsbegraafplaats van het Gemenebest Begraafplaats Friedhof Ohlsdorf Hamburg
Vak: 5A. Rij: J. Graf: 8.
Dienstnummer:
155223
Nationaliteit:
Britse

Biografie

Danny Everett kwam in Edinburg in dienst bij de R.A.F. en werd pilot bij Bomber Command. In februari 1943 werd hij bij 158 Squadron geplaatst en vloog als tweede piloot naar doelen als Stuttgart, Hamburg, Kiel, Essen en St. Nazaire. In mei 1943 werd hij bij 35 (Pathfinder) Squadron geplaatst. Geplaatst bij PFF Group Maintenance Unit.
Hoewel hij toen niet bij 35 vloog (hij testte vliegtuigen) regelde Danny Everett zijn eigen vlucht en haalde een bemanning bijeen voor wat zijn 99ste operatie zou worden toen hij op 3 maart 1945 naar Hamburg vloog. Het toestel werd echter door flak geraakt en stortte neer waarbij alle inzittenden om het leven kwamen.

Bevorderingen:
? Sergeant
29 mei 1943: Pilot Officer (probation/emergency)
29 november 1943: Flying Officer (probation/war sub)
25 februari 1945: Flight Lieutenant (war sub)

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Pilot Officer (2e Luitenant-vlieger)
Eenheid:
No. 35 (Madras Presidency) Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
21 januari 1944
Aanbeveling:
"Pilot Officer Everett was de gezagvoerder van een vliegtuig dat was uitgestuurd voor een aanval op Kassel in de nacht van 22 op 23 oktober 1943. Op weg naar het doel was het weer bijzonder slecht en sommige van zijn blindvlieginstrumenten raakten onbruikbaar vanwege ijsafzetting. Deze officier zette ondanks deze handicap door omdat hij zich volledig bewust was van het belang van deze bijzondere taak en eenmaal bij het doel deed hij een zeer geslaagde aanval zoals bleek uit een uitstekende foto. Gedurende de 33 nachtelijke bombardementen waaraan hij heeft deelgenomen, heeft Pilot Officer Everett steeds een zeer hoge graad van hardnekkigheid en betrouwbaarheid getoond en men is van mening dat de fraaie resultaten die hij tijdens deze aanval heeft behaald een onmiddellijke toekenning (door de AOC gewijzigd in een uitgestelde toekenning) van het Distinguished Flying Cross ten volle waard zijn."
Distinguished Flying Cross (DFC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Acting Flight Lieutenant (Waarnemend Kapitein-vlieger)
Eenheid:
No. 35 (Madras Presidency) Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
16 januari 1945
Distinguished Flying Cross (DFC)
Aanbeveling:
"Deze officier, nu bezig aan zijn tweede tour is een briljant gezagvoerder en bezit de grootste vastberadenheid op operaties en de uiterste grondigheid in alle kwesties van het vliegen. Sinds de toekenning van zijn D.F.C. heeft hj aan vele aanvallen op de vijand deelgenomen naar wijd verspreide doelen als Berlijn, Neurenberg, het Roergebied en aanvallen in Normandië ter ondersteuning van de landmacht. Wat het doel en wat zijn taak ook is, men kan erop vertrouwen dat hij zijn doel met de grootste betrouwbaarheid markeert en bombardeert.
Flight Lieutenant Everett blijft de grootste bereidheid tonen bij alle mogelijke gelegenheden de vijand aan te vallen en zijn enthousiasme en zijn doelmatigheid zijn een voorbeeld voor het hele squadron. Als erkenning voor de fraaie staat van dienst van deze officier wordt hij voorgedragen voor een uitgestelde toekenning van een Gesp op zijn D.F.C."

Tweede DFC toegekend als gesp voor op het lint van de eerste DFC.
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Acting Squadron Leader (Waarnemend Majoor-vlieger)
Eenheid:
No. 35 (Madras Presidency) Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
27 maart 1945
Distinguished Flying Cross (DFC)
Aanbeveling:
"Op een nacht in februari 1945 was Sqn.Ldr. Everett piloot en gezagvoerder van een vliegtuig dat was uitgestuurd om Goch aan te vallen. Toen hij zijn eerste run over het doel maakte werd zijn toestel zwaar geraakt. Het stuurboord hoogteroer raakte ernstig beschadigd en de stuurboordbinnenmotor vloog in brand. Het toestel raakte tijdelijk onbestuurbaar. Sqn.Ldr. Everett ging echter vlak vliegen en zette de propeller van de brandende motor in vaanstand. De vlammen werden toen gedoofd. Hoewel hij de volledige schade niet kon vaststellen maakte Sqn.Ldr. Everett nog enkele runs boven het doel dat hij pas verliet toen tevreden was over het succes van de operatie. Later vloog hij het zwaar beschadigde toestel veilig naar de basis terug. Deze officier toonde voortdurend een hoge graad van bekwaamheid, moed en vastberadeheid."

Derde DFC toegekend als tweede gesp voor op het lint van de eerste DFC.

Bronnen

  • Foto 1: Peter Honniball
  • - Fifth Supplement to The London Gazette Issue 36341 published on the 18 January 1944
    - Third Supplement to The London Gazette Issue 36894 published on the 12 January 1945
    - Third Supplement to The London Gazette Issue 37001 published on the 23 March 1945
    - RAF Commands 1939-1945

Foto