TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Philpot, Oliver Lawrence Spurling

    Geboortedatum:
    6 maart 1913 (Vancouver/Brits Columbia, Canada)
    Overlijdensdatum:
    6 mei 1993
    Dienstnummer:
    77131
    Nationaliteit:
    Britse

    Biografie

    Oliver Philpot studeerde filosofie, politiek en economie aan het Worcester College van Oxford University. Tijdens zijn verblijf ging hij bij het Oxford University Squadron en leerde vliegen. Hij werd in augustus 1939 opgeroepen voor militaire dienst en werd bij 42 Squadron geplaatst, een squadron van Coastal Command.
    Op 11 december 1941 werd hij neergeschoten en het vliegtuig stortte neer in de Noordzee waar de bemanning twee dagen op een vlot ronddreef voordat ze door een Duits marineschip werden opgepikt. Na zijn herstel in een Duits ziekenhuis in Oslo werd hij in een aantal kampen opgesloten voordat hij uiteindelijk in Stalag Luft III terecht kwam waar hij zich al gauw voor een ontsnapping begon te interesseren.
    Daar ontmoette hij Lieutenant Richard Michael Codner, RA en Flight Lieutenant Eric Williams die het idee van het Houten Paard bedachten, een springpaard dat aan de rand van het kamp stond van waaruit van binnenuit gravers een tunnel zouden graven. Ondertussen werd het paard gebruikt voor oefeningen door gymnasten om het graafwerk te verdoezelen. Op 29 oktober 1943 ontsnapten Codner, Williams en Philpot, ze slaagden erin het neutrale Zweden te bereiken en gingen van daaruit naar Engeland. De drie mannen waren de enigen die gedurende de oorlog met succes uit het Oostkamp van Stalag Luft III ontsnapten.
    Hij keerde niet terug in actieve dienst en na ondervraging door MI9 werd hij als oudste wetenschappelijke officier op het Air Ministry geplaatst.
    Na de oorlog hervatte Philpot zijn loopbaan in de voedingsindustrie en uiteindelijk werd hij president directeur van Findus, een bedrijf in diepvries voedsel. Later werd hij uitvoerend directeur van Remploy. Hij fungeerde ook als voorzitter van de RAF Escaping Society.
    In 1950 publiceerde Philpot "Stolen Journey" waarin hij het dagelijkse leven van een krijgsgevangene in de diverse kampen beschreef. In het zelfde jaar werd ook het verhaal van Codner, Williams en Philpot openbaar gemaakt met de film "The Wooden Horse."

    Bevorderingen:
    15 januari 1940: Acting Pilot Officer (probation)
    10 augustus 1940: Pilot Officer (probation)
    15 januari 1941: Pilot Officer
    10 augustus 1941: Flying Officer (war sub)
    10 augustus 1942: Flight Lieutenant (war sub)

    Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Pilot Officer (2e Luitenant-vlieger)
    Eenheid:
    No. 42 Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    1 juli 1941
    Aanbeveling:
    Deze officier was piloot van een Beaufighter die in de nacht van 9 op 10 mei 1941 deelnam aan een bombardement op een vijandelijke vliegbasis en scheepvaart in Noorwegen. Ondanks zwaar afweervuur en een vijandelijke nachtjager op zijn staart, dook hij naar ongeveer 200 voet, loste zijn bommen en plaatste treffers in het doelgebied. Toen hij uit de duik optrok werd het toestel door afweervuur geraakt waardoor de navigator werd gedood en de radiotelegrafist ernstig gewond raakte. Ondanks dat zijn kompas was geraakt en onbruikbaar was bracht Pilot Officer Philpot zijn toestel terug en landde veilig op een vliegbasis hoewel zijn hydraulische systeem was weg geschoten en hij noch zijn kleppen, noch zijn landingsgestel kon gebruiken.
    Distinguished Flying Cross (DFC)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Flight Lieutenant (Kapitein-vlieger)
    Eenheid:
    No. 42 Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    16 mei 1944
    Military Cross (MC)
    Aanbeveling:
    Flight Lieutenant Philpot steeg op 11 december 1941 op van Leuchars voor een offensieve anti-scheepvaartpatrouille boven een gedeelte van de Noorse kust. Tijdens de aanval op een schip van 10.000 ton in een konvooi van 18 tot 20 schepen werd het vliegtuig beschoten en geraakt waardoor het ongeveer 15 tot 20 mijl uit de kust op zee moest landen. Hij en de rest van de bemanning kropen op het vlot terwijl het toestel snel zonk. Op de derde dag, na te hebben rondgedreven, werden ze opgepikt door een Duits konvooi. Ze werden naar Oslo gebracht en daar van elkaar gescheiden. Flight Lieutenant Philpot en een ander bleven achter in Oslo en werden later naar Frankfurt am Main overgebracht gevolgd door internering in Spangenberg, Sagan, Schubin en later weer in Sagan. Er werd een gedurfde ontsnapping uit Sagan voorbereid die lukte en Flight Lieutenant Philpot reisde, voorzien van papieren en dergelijke naar Frankfurt an der Oder en vandaar naar Kustrin en Danzig. Na een dag en een nacht van voorbereiding ging hij aan boord van een Zweeds schip dat in de haven lag, hij verborg zich negen uur lang in een kolenbunker en later in een tank helemaal onderin het schip. Na vertrek uit Danzig werd het schip niet meer doorzocht en Flight Lieutenant Philpot kwam uiteindelijk op 4 november 1943 op de Britse legatie in Stockholm aan.

    Bronnen

    Foto