- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Flying Officer (1e Luitenant-Vlieger)
- Eenheid:
- 576 Squadron, Royal Australian Air Force
- Toegekend op:
- 9 maart 1945
Aanbeveling:
Op een nacht in 1945 was deze officier piloot en gezagvoerder van een vliegtuig dat een doel moest aanvallen bij Leipzig. Tijdens de vlucht erheen weigerde de bakboordbinnenmotor. Ondanks dat vloog Flying Officer Pegg door naar het doel dat hij uiteindelijk bombardeerde van een veel lagere dan voorgenomen hoogte. Terwijl hij boven het doel vloog werd zijn toestel door afweervuur geraakt. De bakboorbuitenmotor werd geraakt en moest worden afgezet. Het vliegtuig raakte moeilijk bestuurbaar. Een eind van het meertouw van het vlot werd echter aan de roerpedalen gebonden en zo kon de bommenrichter de piloot helpen bij het bedienen van het roer. Er werd koers gezet naar huis maar het vliegtuig begon hoogte te verliezen en raakte al gauw bijna onbestuurbaar. Flying Officer Pegg zette daarom koers naar Geallieerd gebied. De bakboordbuitenmotor werd weer gestart maar vloog in brand en moest worden afgezet. De bakboordbinnen motor werd toen gestart maar die ontplofte en de stukken sloegen door de romp. Tegen die tijd maakte de radiotelegrafist een bestek op waaruit bleek dat ze boven Geallieerd gebied vlogen en Flying Officer Pegg gaf zijn bemanning bevel te springen. Toen twee man eruit sprongen vatte de stuurboordmotor vlam. Flying Officer Pegg wist het toestel echter recht te houden totdat al zijn kameraden eruit waren. Toen hij zelf sprong vloog het toestel nog maar op 1000 voet. In een moeilijke en gevaarlijke situatie toonde deze officier vaardigheid, moed en vastberadenheid die de hoogste lof waardig zijn.
De uitreiking vond plaats op 16 maart 1945 op Buckingham Palace waar Flying Officer Pegg zijn DFC ontving uit handen van Koning George VI.