Dienstnummer 1392236/178869, Royal Air Force Volunteer Reserve.
Voor de oorlog werkte Gerald Hood als meubelverkoper. Op 13 juni 1941 meldde hij zich bij de RAFVR en werd opgeleid tot waarnemer, een deel van de opleiding vond plaats in Zuid-Afrika.
Op 22 februari 1944 werd hij bij 100 Squadron geplaatst als operationeel navigator maar verdeed zijn tijd met het wachten op een permanente bemanning. In april 1944 werd hij bij 625 Squadron geplaatst en werd lid van een bestaande bemanning.
In de nacht van 27 op 28 april 1944 vloog Gerald Hood zijn eerste operatie in de Lancaster ED 938 naar Friedrichshafen.
Na nog eens 24 operaties werd hij bij zijn vroegere squadron, 100 geplaatst.
In de nacht van 13 augustus 1944, op de terugweg van een bombardement op Braunschweig werd de Lancaster getroffen of door Flak of door een Duitse nachtjager. Bij Almelo ontplofte de hevig brandende Lancaster in de lucht. De helft van de bemanning, waaronder Hood, werd eruit geblazen maar ze kwamen op tijd bij kennis om hun parachutes te trekken. Hood werd al gauw gevonden door de plaatselijke verzetsstrijder Jan Piksen. Hij werd een paar keer overgebracht naar diverse duikadressen. In de nacht van 13 maart 1945 werd het huis waarin hij zich verborg door de SD overvallen. Hoewel hij goed verborgen was besloot Hood zich aan te geven omdat hij vreesde voor het leven van de vrouwen in het huis.
Gedurende de volgende zes dagen werd Hood gemarteld tijdens ondervragingen maar hij bleef weigeren de namen te noemen van de verzetsmensen en andere Nederlanders die hem zeven maaden lang hadden verborgen en geholpen. Uiteindelijk werd hij uit de gevangenis gehaald in de veronderstelling dat hij zich bij andere neergeschoten vliegers en collega's in Stalag Luft I zou voegen. In plaats daarvan werd hij drie kilometer ver naar een klein bos bij Zenderen gereden. Zijn bewakers zeiden hem vooruit te lopen en hij werd van een afstand van een meter van achteren met een 9 mm pistool in zijn nek geschoten.
Ze begroeven hem haastig maar niet voordat ze zijn navigatorhorloge hadden gestolen dat later hielp bij het indentificeren van zijn moordenaars.
Bevorderingen:
?: Flight Sergeant;
28 juni 1944: Pilot Officer on probation (emergency);
28 december 1944: Pilot Officer;
28 december 1944: Flying Officer (war subs.).
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!