Dean, Donald Frederick Edgar Charles
- Geboortedatum:
- 23 juni 1917 (St. Marylebone/Londen, Groot-Brittannië)
- Dienstnummer:
- 42997
- Nationaliteit:
- Britse
Biografie
Donald Dean ging in 1935 bij de Territorial Army en werd in 1939 benoemd tot Lieutenant bij het 90th City of London Field Auxiliary Regiment.
Bij het uitbreken van WO 2 werd hij echter overgeplaatst naar de RAF en na het behalen van zijn wings werd hij in juni 1941 bij 77 Squadron geplaatst dat was uitgerust met de Whitworth Whitley.
Hij bleef gedurende zijn hele eerste tour bij deze eenheid waarmee hij naar zwaar verdedigde doelen in Duitsland vloog zoals Aken, Berlijn, Keulen, Düsseldorf, Frankfurt en Hamburg.
Voor zijn tweede tour werd hij in februari 1943 bij 35 Squadron (Halifax) Pathfinder Force geplaatst en vloog voornamelijk naar goed verdedigde Duitse doelen als Neurenberg, Hamburg, München, Stuttgart en Essen.
In mei 1943 werd hij benoemd tot bevelhebber van 35 Squadron. De maand daarop vloog hij missies naar Mannheim, Turijn, St. Nazaire en op 15 september 1943 trad hij op als aanvalsleider bij de aanval op de fabriek van Dunlop in Montluçon in Frankrijk waarbij ieder gebouw binnen het fabriekscomplex beschadigd werd.
Zijn laatste post was basiscommandant van RAF Wyton.
Na-oorlogse onderscheiding:
2 december 1980: Territorial Decoration
Bevorderingen:
1935: Cadet Lance-Corporal
8 juli 1936: 2nd Lieutenant
8 juli 1939; Lieutenant
7 maart 1940: Pilot Officer
7 maart 1941: Flying Officer (war sub)
7 maart 1942: Flight Lieutenant (war sub)
22 juni 1943: Squadron Leader (war sub)
15 februari 1945: Wing Commander (war sub)
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!
- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Acting Squadron Leader (Waarnemend Majoor-vlieger)
- Eenheid:
- No. 77 Squadron, Royal Air Force
- Toegekend op:
- 26 juni 1942
Aanbeveling:
Deze officier heeft vurigheid en vastberadenheid getoond bij alle aanvallen die hij tijdens zijn tour heeft uitgevoerd. Zijn kalme en zeer aangename aard is van de grootste waarde geweest tijdens zijn diensttijd bij 77 Squadron. Toen hij als 2de piloot de pech had, in de Noordzee te moeten landen bleken zijn moed en opgewekte geest onder de meest moeilijke omstandigheden een grote steun voor zijn medebemanningsleden. Ik aarzel niet om hem vanwege zijn fraaie staat van dienst aan te bevelen voor toekenning van het Distinguished Flying Cross.
Aanbeveling:
Toen hij op 28 februari 1943 deelnam aan een operationele missie naar St. Nazaire viel Sqdr. Ldr. Dean’s bakboordbuitenmotor halverwege het Kanaal uit. Met de propellor in vaanstand zette hij zijn vlucht voort en bij de nadering van het doel werd zijn toestel op 9.000 voet gevangen in zoeklichten en kwam onder afweervuur. Daardoor niet afgeleid zette Sqdr.Ldr. Dean zijn aanval door en bombardeerde zijn doel met succes. Een paar minuten na het verlaten van het doelgebied viel zijn stuurboordbinnenmotor ook uit en de propellor werd in vaanstand gezet.
Dalend met de bemanning op hun noodlandingsposities bleef hij uiteindelijk op 3.000 voet op koers naar Exeter. Bij het naderen van de kust kwam hij in zware bewolking maar door de bewolking heen konden zoeklichten worden gezien en boven een heuvel werd de daling ingezet. Eenmaal onder de bewolking werd een basis met moeite herkend vanwege de lage bewolking en hij bleef op 3.00 voet rondcirkelen. Een richting voor de landing kon niet worden gezien en ze waren ook niet in staat radiocommunicatie met de grond te krijgen maar de nadering en de landing werden met succes uitgevoerd hoewel het vliegtuig op het einde van de landingsbaan doorschoot naar ruw terrein en beschadigd raakte. De lengte van de startbaan bedroeg 1.100 meter met een aanzienlijke helling en de landing moest met rugwind worden gemaakt.
Met opmerkelijke moed en vaardigheid volbracht deze officier zijn toegewezen taak hoewel hij sterk gehinderd was en daarna keerde hij onder nog grotere moeilijkheden naar een basis aan de kust terug en landde in zeer slecht weer. De vastberadenheid en moed van Sqdr.Ldr. Dean bij deze gelegenheid is de hoogste lof waardig en als erkening wordt hij voorgedragen voor een onmiddellijke toekenning van een Gesp op zijn Distinguished Flying Cross.
Tweede DFC toegekend als gesp voor op het lint van de eerste DFC.
- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Acting Wing Commander (Waarnemend Luitenant-Kolonel-Vlieger)
- Eenheid:
- No. 35 (Madras Presidency) Squadron, Royal Air Force
- Toegekend op:
- 7 januari 1944
Aanbeveling:
Deze officier heeft zijn squadron (35) gedurende een lange periode met opmerkelijk succes aangevoerd. Hij heeft deelgenomen aan operaties tegen enkele van de zwaarst verdedigde doelen in Duitsland en heeft voortdurende bereidheid en moed van een hoog niveau getoond. Zijn enthousiasme en deskundigheid worden weerspiegeld in het uitmuntende werk dat door het hele squadron is gedaan en de hoge standaard die het heeft bereikt is grotendeels te danken aan zijn fraaie voorbeeld. Hij wordt nadrukkelijk voorgedragen voor toekenning van de Distinguished Service Order.
- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Squadron Leader (Majoor-Vlieger)
Datum van aanbeveling: 7 juli 1943.
Aanbeveling:
Deze officier, nu in zijn tweede tour, voert momenteel een squadron zware bommenwerpers aan dat de uiterst belangrijke taak van doelmarkering uitvoert. Zijn persoonlijk voorbeeld, zijn opgewektheid en zijn moed zijn een inspiratie geweest voor het squadron waarover hij het bevel voert en zijn inspanningen hebben in grote mate bijgedragen aan de succesvolle bombardementen die nu worden uitgevoerd. Zijn persoonlijke deskundigheid en zijn vastberadenheid bij aanvallen zijn van het hoogste niveau. Hij wordt nadrukkelijk voorgedragen voor toekenning van een Silver Star.
Er kon geen melding van deze onderscheiding in de London Gazette worden gevonden; het is dus waarschijnlijk dat Dean nooit een aanvraag heeft gedaan of toestemming heeft gekregen deze onderscheiding te dragen. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat er van de toekenning geen melding is gemaakt omdat het om een niet-Britse onderscheiding gaat.
Bronnen
- - Third Supplement to The London Gazette Issue 35609 published on the 23 June 1942
- Second Supplement to The London Gazette Issue 35966 published on the 2 April 1943
- Supplement to The London Gazette Issue 36033 published on the 28 May 1943
- Fourth Supplement to The London Gazette Issue 36319 published on the 4 January 1944
- Supplement to The London Gazette Issue 48386 published on the 1 December 1980
- Dix Noonan Webb
- Spink