Hugh Verity volgde zijn opleiding in Cheltenham en kreeg een kort dienstverband bij de RAF nadat hij in het University Air Squadron had gediend toen hij aan het Queen’s College in Oxford studeerde.
In September 1940 werd hij bij 608 Squadron – een verkenningseenheid - geplaatst en vijf maanden later bij 252 Squadron, een squadron dat eerst met de Blenheim vloog en later met de Beaufighter en in Noord-Ierland gelegerd was. Hier deed hij ervaring op in nachtvluchten.
Verity voegde zich in november 1942 bij 161 Squadron voor Speciale Taken als commandant van A Flight, bestaande uit zes Lysanders.
Gedurende zijn periode bij 161 Squadron haalde hij 29 keer met succes mensen op. Dat deed hij allemaal alleen en ’s nachts vanaf een afgesproken terrein of een akker ergens in Frankrijk. De enige navigatie instrumenten die hij had waren een stafkaart en een Michelin wegenkaart; een paar zaklantarens, vastgehouden door twee of drie mensen van de plaatselijke Résistance waren zijn enige hulpen bij de landing.
Later in de oorlog hield Verity toezicht op geheime operaties in zuidoost Azië en toen de vijandelijkheden waren beëindigd regelde hij het afwerpen van medisch personeel ten behoeve van krijgsgevangenen.
Hugh Verity bleef na de oorlog bij de RAF in diverse functies. Hij ging in 1965 met pensioen en werd lid van de Industrial Training Board. In 1978 publiceerde hij een boek over zijn oorlogservaringen, getiteld "Wij landden bij maanlicht."
Promoties:
8 november, 1938: Pilot Officer
8 mei, 1940: Flying Officer
8 mei, 1941: Flight Lieutenant (war sub)
1 juni, 1942: Squadron Leader (temporary)
14 mei, 1944: Squadron Leader (war sub)
1 september, 1945: Aangesteld als Squadron Leader
1 juli, 1951: Wing Commander
1 juli, 1958: Group Captain
2 juni, 1965: ontslag op eigen verzoek.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!