Malley, James Young 'Zulu Jim'
- Geboortedatum:
- 24 juli 1918
- Overlijdensdatum:
- 5 juni 2000
- Nationaliteit:
- Britse
Biografie
Dienstnummer 88695.
Jim Malley, de zoon van een boer/handelaar uit Aughnacloy was de oudste van drie broers die bij Bomber Command vlogen. Alledrie zouden ze de oorlog overleven.
Zijn dienst bij de RAF gedurende de oorlog als navigator/bommenrichter omvatte 127 missies boven vijandelijk gebied waaronder meer dan 30 aanvallen op Berlijn.
Na de oorlog won Malley voor de tweede keer onderscheiding als privé secretaris van de Eerste Minister van Noord-Ierland, Terrence O’Neill. Hij leidde de lastige onderhandelingen die vooraf gingen aan de ontmoeting tussen O’Neill en Sean Lemass in Stormont in januari 1965.
Na het aftreden van O’Neill diende Malley bijna tien jaar als Registrar-General van Noord-Ierland; hij ging in 1978 met pensioen. Hij was ook actief betrokken bij het welzijn van voormalig dienstpersoneel.
Promotions:
1 december 1940: Pilot Officer (probation)
8 december 1941: Flying Officer (war sub)
8 december 1942: Flight Lieutenant (war sub)
? : Acting Squadron Leader
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!
- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Pilot Officer (2e Luitenant-vlieger)
- Eenheid:
- No. 149 (East India) Squadron, Royal Air Force
- Toegekend op:
- 21 november 1941
Aanbeveling:
P/O Malley heeft de afgelopen zes maanden gediend als waarnemer in dit squadron. Zijn deskundigheid als navigator is boven alle kritiek verheven omdat hij bij het merendeel van zijn missies het hoofddoel met succes heeft aangevallen en enkele van de beste door dit squadron in de afgelopen zes maanden gemaakte foto’s bij nacht zijn te danken aan zijn opmerkelijke deskundigheid en aan de perfecte opleiding van de bemanning. Bij diverse gelegenheden hebben deze officier en zijn gezagvoerder tot twee uur besteed aan het lokaliseren van het hoofddoel en daarna, niet in staat het hoofddoel te vinden, hebben op zeer lage hoogte gevlogen om een spoorweg te vinden, hebben die gevolgd tot een belangrijk knooppunt werd gevonden waar een systematisch bombardement werd uitgvoerd.
Zijn vastberadenheid, het hoofddoel aan te vallen of, in slecht weer een doel van groot belang is een voorbeeld voor de andere waarnemers in het squadron. De norm die hij heeft gesteld is het perfecte peil waarnaar moet worden gestreefd en met zijn voorbeeld heeft hij aanzienlijk bijgedragen aan onze oorlogsinspanning.
Aanbeveling:
F/Lt. Malley heeft nu 487 operationeole vlieguren gemaakt boven het Europese strijdtoneel en in het Midden Oosten. Zijn werk in dit squadron, zowel op de grond als navigatie officier en in de lucht is zeer prijzenswardig geweest. Zijn koele vastberadenheid bij het aanvallen van het doel in slecht weer en tegenover sterke tegenstand hebben zijn werk uitstekend gemaakt en zijn een prachtig voorbeeld voor de leden van zijn squadron. Op 6 augustus 1942 was hij navigator (B) in het voorste toestel van een formatie die bij daglicht een aanval deed op scheepvaart in de haven van Tobroek. Ondanks zwaar afweervuur bereikte hij uitstekende resultaten.
Tweede DFC toegekend als gesp voor op het lint van de eerste DFC.
Aanbeveling:
Sinds de toekenning van de eerste Gesp op zijn DFC, na het voltooien van 74 vluchten in zware bommenwerpers, heeft deze officier nog eens 53 operationele missies in de Mosquito gevlogen dat zijn totaal op 127 brengt. Vele missies tijdens deze tour waren naar de zwaarst verdedigde doelen in Duitsland waaronder Berlijn dat hij 27 keer heeft aangevallen. Op alle missies van deze tour had hij de belangrijke functie van eerste markeerder.
Gedurende deze lange periode heeft hij heeft hij vele moeilijke momenten gehad en zijn vliegtuig is vele malen door flak geraakt. Zijn moed, kalmte en nauwkeurige navigatie onder de meest moeilijke omstandigheden hebben grotendeels bijgedragen aan de succesvolle voltooïng van zijn taak en de veilige terugkeer naar de basis. Ondanks zijn lange operationele carrière en talloze angstige ervaringen heeft hij nooit opgegeven en zijn vechtlust, zijn moed en zijn vasthoudendheid zijn een lichtend voorbeeld en bron van vertrouwen en trots voor het hele squadron geweest.
Ik beveel hem met klem aan voor een niet-onmiddellijke toekenning van de DSO.
Bronnen
- - Third Supplement to The London Gazette Issue 35353 published on the 18 November 1941
- Third Supplement to The London Gazette Issue 36104 published on the 20 July 1943
- Fourth Supplement to The London Gazette Issue 37324 published on the 23 October 1945
- Spink
- RAF Upwood