James Roberts was de oudste zoon van een kapitein van het 7th Battalion, Warwickshire Regiment. Na als adelborst gediend te hebben bij de Glen and Shire Line meldde hij zich in september 1934 bij de R.A.F. als Aircraftsman 2. Na het voltooien van zijn bemanningsopleiding werd hij bij 115 Squadron op Marham geplaatst. Na zijn opleiding tot boordschutter werd hij bij 12 Squadron op Andover geplaatst,
Op 1 september 1939 ging het squadron naar Frankrijk en werd op Berry-au-Bac gestationneerd. Van september tot december maakte hij verkenningsvluchten boven de Maginotlinie waarbij zijn toestel onder vuur vanaf de grond en uit de lucht kwam.
Begin 1940 volgde hij de opleiding voor Gunnery Leader en kreeg zijn aanstelling als Acting Pilot Officer. Hij werd bij 103 Squadron geplaatst en hij kwam op 29 mei aan bij zich terugtrekkende squadron. Het squadron had tot taak de Duitse opmars te vertragen door het bombarderen van bruggen en het beschieten van troepen. De verliezen waren hoog en bij twee gelegenheden werd zijn toestel neergeschoten. Na de val van Frankrijk werden drie Fairey Battles vliegklaar gemaakt en de rest van het squadron ontsnapte naar Engeland en landde op 17 juni op Abingdon waar ze in eerste instantie gearresteerd werden als spionnen.
Het squadron werd nieuw opgericht en Roberts diende als boordschutter in Fairey Battles. In februari 1941 gingen ze over op de Wellington 1c, Roberts diende als boordschutter van Squadron Leader Gordon Mellor. Terugkerend van een aanval op de Roer schoten ze over de startbaan en stortten neer in de bomopslagplaats. Het vliegtuig kon worden afgeschreven maar gelukkig liep de bemanning slechts lichte verwondingen op. Terugkerend van een operatie op 31 maart 1941 werden ze tijdens het aanvliegen van R.A.F. Newton aangevallen door een Ju 88 en neergeschoten. Hun vliegtuig werd totaal vernield maar de hele bemanning ontsnapte met slechts lichte verwondingen.
Op 24 juli vloog hij in Wellington R1588 met Squadron Leader Lane en Wing Commander Lowe als Gunnery Fire Control in de formatie die de daglichtaanval uitvoerde op de Duitse oorlogsschepen in Brest. Het squadron verloor een toestel en eiste drie neergeschoten Me 109’s op. Voor deze actie werd hij onderscheiden met het D.F.C.
Gedurende 1943 diende hij als Group Gunner Leader bij 10 O.T.U. op Abingdon. Onder sterke tegenstand opende hij de eerste Air Gunner Training School op Abingdon waar boordschutters die een operationele tour hadden afgemaakt opgeleid werden tot instructor.
In april werd hij naar India overgeplaats om zich bij 356 Squadron te voegen dat met Amerikaanse Liberators was uitgerust. In 1944 werd hij vermeld in een dagorder voor zijn werk aan de ontwikkeling van infrarode en gyroscopische vizieren voor boordschutters. Na het einde van de oorlog in het Verre Oosten werd Roberts bevorderd tot Squadron Leader. Hij wees een verlengd dienstverband af en nam in september 1946 ontslag uit de R.A.F.
Bevorderingen:
? Leading Arcraftman
17 januari 1940: Pilot Officer (probation)
17 januari 1941: Flying Officer (war sub)
17 januari 1942: Flight Lieutenant (war sub)
1945: Squadron Leader
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!