TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Kennedy, Joseph Shaw

    Geboortedatum:
    1914
    Overlijdensdatum:
    17 november 1971
    Dienstnummer:
    745508/81351
    Nationaliteit:
    Britse (1801-heden, Koninkrijk)

    Biografie

    Joe Kennedy ging in 1939 bij de RAF. Hij genoot de dubieuze eer de laagst vliegende vlieger van de RAF te zijn toen hij op 16 juli 1941 met zijn vliegtuig een boomtop meenam tijdens een aanval van lage hoogte op de haven en schepen in Rotterdam.
    Later, op 19 juli 1942 bombardeerde Kennedy met succes een grote textielfabriek in de noordelijke buitenwijk van Lille en zette, vliegend op boomtop hoogte, koers naar de basis. Bij St. Pol werd hij gevangen in een vernietigend kruisvuur van twee Duitse flakbatterijen. Nadat de bakboordmotor kapot was geschoten was hij gedwongen onder hoogspanningskabels door te vliegen, of liever gezegd er doorheen waardoor nog meer schade aan zijn toestel ontstond. Hij wist het vliegtuig met bemanning veilig naar de basis terug te brengen. Bij onderzoek op de grond werd een stuk hoogspanningskabel uit de bakboordmotor gehaald. Van een deel van de kabel werd voor de dochter van de Kennedy’s, Jane een servetring gemaakt en die is nog steeds een geliefd familiebezit.
    Een jaar later kreeg hij een Gesp op zijn FC voor zijn leiding en moed bij het leggen van een effectief rookgordijn tijdens de slecht afgelopen raid op Dieppe op 19 augustus 1942. Men stuitte op hevige flak en Kennedy’s toestel werd voortdurend geraakt. Gedwongen verder te vliegen op een motor, zijn boordschutter George Casey gewond aan beide heupen maar toch doorvurend, zijn passagier Flight Lieutenant McWilliam dodelijk gewond, leidde hij zijn formatie lang genoeg om met succes het rookgordijn te leggen voordat hij naar Shoreham terugvloog voor een noodlanding.
    In december 1942 werd Kennedy naar Canada gestuurd als Armament Chief Instructor aan de No. 31 Bombing and Gunnery School, Picton, Ontario. Tijdens de resterende maanden van de oorlog was hij aangesteld als CO in Khartoum.
    Na de oorlog voerde Kennedy het bevel over Turnhouse, Shepherd’s Grove en Bentwaters en was S.A.S.O. voor 65 Group voordat hij in april 1954 Luchtmacht Attaché in Boekarest werd. Tijdens dit verblijf van meer dan drie jaar achter het Ijzeren Gordijn schijnt hij meer dan zijn deel van opwinding te hebben meegemaakt.
    Het is nu algemeen bekend dat diplomaten uit alle kampen instructie hadden gekregen tenminste hun oren en ogen open te houden en als zodanig waren ze eigenlijk spionnen. Het leek erop dat Kennedy’s aanstelling niet anders was. Op een bepaald moment werd hij door de K.G.B. ontvoerd die hem nogal wat ongemakken veroorzaakte maar gelukkig wist hij uit hun klauwen te ontsnappen.
    In april 1959 was Kennedy om medische redenen gedwongen de RAF te verlaten en hij stierf, slechts 57 jaar oud op 17 november 1971.

    Bevorderingen:
    29 juni 1940: Pilot Officer (probation)
    29 juni 1941: Flying Officer (war sub)
    23 oktober 1941: Flight Lieutenant (war sub)
    10 september 1943: Squadron Leader (war sub)

    Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Acting Squadron Leader (Waarnemend Majoor-vlieger)
    Eenheid:
    No. 226 Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    23 september 1941
    "Deze officier heeft 20 operationele vluchten bij daglicht gemaakt met verwoestend resultaat. In juni 1941 heeft hij een zeer geslaagde aanval van lage hoogte gedaan op een spoorwegemplacement ten zuiden van Oldenburg waarbij hij grote schade aan rollend materieel veroorzaakte. Enige tijd later nam hij deel aan een aanval op Norderney. Na het afwerpen van zijn bommen viel hij met mitrailleurs geschutsopstellingen aan de kust aan. Tijdens een aanval op scheepvaart in juli 1941 bombardeerde Squadron Leader Kennedy, vliegend op een hoogte van slechts 50 voet, een koopvaarder van 8.000 ton en bracht hem tot zinken. In augustus 1941 nam hij deel aan een aanval op vijandelijke scheepvaart voor de Nederlandse kust. Onder intens luchtafweervuur zette hij zijn aanval door vanaf een hoogte van ongeveer 50 voet en bracht een koopvaarder van 4.000 tot tot zinken. Squadron Leader Kennedy heeft groot leiderschap, moed en plichtsbesef getoond."
    Distinguished Flying Cross (DFC)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Acting Squadron Leader (Waarnemend Majoor-vlieger)
    Eenheid:
    No. 226 Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    18 september 1942
    Uitgereikt voor:
    Operatie Jubilee
    Distinguished Flying Cross (DFC)
    "Op 19 augustus 1942 waren Squadron Leader Kennedy, en Flying Officers Asker en Casey respectievelijk vlieger, navigator, radioman/boordschutter van het leidende toestel van een formatie bommenwerpers die was uitgestuurd om een aanval te doen ter ondersteuning van de gecombineerde operatie bij Dieppe. De formatie stuitte op formidabel afweervuur en het toestel van Squadron Leader Kennedy werd herhaaldelijk geraakt en een motor werd vernield.
    Flying Officer Casey raakte aan beide heupen gewond terwijl zijn medeschutter ernstig gewond raakte. Ondanks dat leidde Squadron Leader Kennedy, vastberaden gesteund door de deskundige navigatie van Flying Officer Asker, de formatie op lage hoogte boven de stad en wierp zijn rookbommen met grote nauwkeuriogheid op het doel. Ondertussen nam Flying Officer Casey, zijn verwondingen negerend, het op tegen de vijandelijke verdediging wanneer die ook maar binnen het bereik van zijn geschut kwam. Squadron Leader Kennedy vloog uiteindelijk zijn gehavende toestel naar de basis terug en maakte een veilige landing. Deze officier, dapper gesteund door Flying Officers Asker en Casey, toonde grote moed, vaardigheid en vastberadenheid."

    Tweede DFC toegekend als gesp voor op het lint van de eerste DFC.
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Toegekend op:
    6 maart 1947
    Toegekend voor verdienste tijdens de Tweede Wereldoorlog.
    Air Efficiency Award (AE)

    Bronnen

    • Foto 1: Chris Brooks
    • - The London Gazette Issue 35283 published on the 23 September 1941
      - Second Supplement to The London Gazette Issue 35709 published on the 15 September 1942
      - Supplement to The London Gazette Issue 35729 published on the 2 October 1942
      - Morton and Eden

    Foto