John Checketts meldde zich in oktober 1940 bij de RNZAF op 28 jarige leeftijd wat redelijk oud was om bij de luchtmacht te gaan. Hij kreeg zijn wings in juni 1941 en ging naar Engeland waar hij bij 485 Squadron werd geplaatst dat met de Spitfire vloog.
Op 12 februari 1942 nam hij deel aan de aanvallen op de Scharnhorst en de Gneisenau die van Brest naar Hamburg voeren.
Op 4 mei 1942 werd Checketts boven Het Kanaal neergeschoten. Hij wist echter uit zijn toestel te springen en bracht enkele angstige uren door in zijn dinghy voordat hij door de Royal Navy werd gered. Na een rustperiode aan de Gunnery School werd hij bij 611 Squadron geplaatst.
Begin 1943 begon hij overwinningen te behalen op Duitse jagers en dat resulteerde in mei in zijn eerste bevestigde overwinning. In juli 1943 werd hij benoemd tot commandant van 485 Squadron en begon veel te scoren door het neerhalen van acht Duitse toestellen in juli en augustus.
Op 6 september 1943 werd hij boven Serquex in Frankrijk neergeschoten en wist eruit te springen, hoewel hij gewond was en brandwonden had. Geholpen door een Franse jongen kwam hij in contact met de ondergrondse. Op 12 oktober 1943 werden Checketts en nog 12 andere vluchtelingen met een vissersboot over Het Kanaal gebracht.
Na een detachering als instructeur kreeg hij het commando over 1 Squadron dat toen pas met de Hawker Typhoon vloog maar na zes weken werd hij bevorderd tot Wing Commander en kreeg het bevel over de 142 Spitfire Wing.
In 1945 werd Johnny Checketts benoemd tot Wing Commander Tactics aan het Central Fighter Establishment. Hij schoot 41.5 vijandelijke toestellen neer, drie waarschijnlijk en beschadigde er 11. Na de oorlog keerde hij naar de RNZAF terug en werd commandant van de RNZAF vliegbases Wigram, Lauthala Bay (Fiji) en Taiere (Dunedin.) Checketts werd in 1951 benoemd tot bevelvoerend officier van 75 Squadron en op Ohakea was hij verantwoordelijk voor de indienststelling van de De Havilland Vampire waarmee het eerste straaljagersquadron van de RNZAF werd gevormd. Hij verliet de luchtmacht in 1955 om sproeivlieger in de landbouw te worden.
Bevorderingen:
juni 1941: Pilot Officer
14 june 1942: Flying Officer
april 1943, Flight Lieutenant
juli 1943: Squadron Leader
mei 1944: Wing Commander
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!