TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Hampshire, Keith McDermott

Geboortedatum:
10 september 1914 (Port Macquarie/New South Wales, Australië)
Overlijdensdatum:
17 november 1971
Dienstnummer:
Aus. 147
Nationaliteit:
Australische

Biografie

Bevorderingen:
16 december 1937: Pilot Officer:
1 januari 1938: Flying Officer
1 september 1939: Flight Lieutenant
1 januari 1941: Squadron Leader
1 oktober 1942: Wing Commander
1 juli 1944: Group Captain

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Wing Commander (Luitenant-Kolonel-Vlieger)
Eenheid:
No. 22 Squadron, Royal Australian Air Force
Toegekend op:
27 april 1943
Aanbeveling:
Wing Commander Hampshire heeft sinds 7 december 1942, tijdens het merendeel van de uitstekende operaties van 22 Intruder Squadron het bevel over dit squadron gevoerd tegen de vijand op Papua Nieuw Guinea. Hij heeft diverse heldhaftige daden gepleegd die hem hebben gekenmerkt als een piloot en leider van opmerkelijke waarde.
Op 14 december 1942 leidde hij een formatie Boston vliegtuigen die tot taak had een voorgenomen vijandelijke landing in de omgeving van Buna op te sporen en aan te vallen. De formatie viel door slecht weer uiteen maar om 05:20 ontdekte Wing Commander Hampshire, die alleen vloog vijf Japanse destroyers die op ongeveer 30 kilometer ten noordoosten van Kaap Ward-Hunt troepen en voorraden aan wal zetten. Onder intens afweervuur viel hij omiddellijk een destroyer aan en wierp twee bommen van 250 kg die bijna doel troffen. Omdat voorraden en troepen de voornaamste doelen waren richtte Wing Commander Hampshire zijn aandacht daarop totdat hij door zijn bommen en munitie heen was. De nauwkeurigheid van het bombarderen als ook de beschieting veroorzaakte chaos onder de landingsoperaties en als resultaat van zijn ontdekking van de vijandelijke schepen kon een zwaar squadron kort daarna aanvallen.
Op 4 februari 1943 leidde hij weer een formatie om vliegtuigen op de grond aan te vallen op de landingsstrip van Lae. Alweer stuitte men op uitzonderlijk slecht weer en het was alleen aan de energie en vastberadenheid van Wing Commander Hampshire te danken dat de formatie naar het doel werd geleid. Er moesten acht runs over het doelgebied worden gemaakt voordat het doel definitief werd herkend en de formatie lag voortdurend onder intense luchtafweer. Wing Commander Hampshire zette de aanval door en leidde zijn formatie met succes naar de basis terug.
Op 5 maart 1943 leidde Wing Commander Hampshire een formatie die tot taak had de landingsstrip bij Lae bij het eerste licht aan te vallen en te beschieten. Terwijl hij de formatie in linie bracht voor de run over het doel kwamen ze onder zwaar afweervuur waardoor zijn toestel werd geraakt en hij gewond raakte aan zijn been. Ondanks de verwonding en het onvermijdelijke bloedverlies zette hij met grote vastberadenheid de aanval door en leidde zijn formatie naar de basis terug. Hij werd later afgevoerd naar het ziekenhuis waar hij werd geopereerd om de scherven uit zijn been te halen.
Op 16 maart 1943, hoewel hij nog niet hersteld was van zijn verwonding en met zijn been dik in het verband stond hij erop nog een formatie te leiden naar Salamaua. Omdat sterk luchtafweer werd verwacht en omdat de formatie tijdens de run over het doel direct over vier sterke luchtdoelbatterijen moest vliegen, nam Wing Commander de taak op zich zelf die batterijen met bommen en mitrailleurs aan te vallen om de tegenstand voor de rest van de formatie te verminderen en zo een nauwkeuriger bombardement te verzekeren. Als gevolg hiervan was deze aanval een van de meest succesvolle die het squadron uitvoerde en er werd enorme schade toegebracht aan vijandelijke installaties.
Zijn squadron heeft een zeer benijdenswaardige reputatie van actieve dienst verworven en deze reputatie is in wezen te danken aan de briljante leiding, de uitzonderlijke moed en de niet aflatende vastberadenheid van haar bevelvoerend officier. Wing Commander Hampshire heeft 786 operationele vlieguren op zijn naam onder vliegcondities die tot de moeilijkste behoren die er bestaan.
Distinguished Service Order (DSO)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Wing Commander (Luitenant-Kolonel-Vlieger)
Eenheid:
No. 456 Squadron, Royal Australian Air Force
Toegekend op:
12 mei 1944
Distinguished Flying Cross (DFC)
Aanbeveling:
Wing Commander Hampshire heeft sinds december 1943 het bevel over dit squadron gevoerd en heeft inspirerend leiderschap, grote deskundigheid en dapperheid getoond. Sinds hij in dit land opereert heeft hij drie vijandelijke toestellen 's nachts neergehaald, twee ervan tijdens één missie. Tijdens het laatste van zijn twee gevechten werd zijn toestel door rondvliegende brokstukken van een ontploft vijandelijk toestel geraakt. Niettemin vloog hij veilig naar de basis terug hoewel zijn toestel vrijwel onbestuurbaar was. De prestaties van deze offcier zijn de hoogste lof waardig en typerend voor de vastberadenheid die hij gedurende zijn operationele tour heeft getoond.
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Group Captain (Kolonel-Vlieger)
Toegekend op:
9 februari 1945
Aanbeveling:
Sinds de toekenning van het Distinguished Flying Cross heeft Group Captain Hampshire het squadron op veel missies aangevoerd waarbij 32 vijandelijke vkiegtuigen werden vernietigd. Veel van dat succes kan worden toegeschreven aan het opmerkelijke leiderschap en grote deskundigheid van deze officier. Met zijn ijzeren vastberadenheid en zijn niet aflatende plichtsbesef heeft hij een voorbeeld van het niveau gested. Group Captain Hampshire heeft de vijand grote schade toegebracht waaronder de vernietiging van zeven vliegtuigen.

Tweede DSO toegekend als gesp voor op het kint van de eerste DSO.
Distinguished Service Order (DSO)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)

Met "FRANCE AND GERMANY"-gesp.
Air Crew Europe Star

Bronnen

  • - Second Supplement to The London Gazette Issue 35992 published on the 23 April 1943
    - Fourth Supplement to The London Gazette Issue 36511 published on the 9 May 1944
    - Fouth Supplement to The London Gazette Issue 36931 published on the 6 February 1945
    - Christies

Foto