TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Booth, John Stanley

Geboortedatum:
9 december 1919 (Totties/Yorkshire, Groot-Brittannië)
Overlijdensdatum:
5 juni 1958
Nationaliteit:
Britse

Biografie

Dienstnummer 41658.
John Booth kwam in december 1938 met een kort dienstverband bij de RAF en werd in 1939 naar Frankrijk gestuurd als verkenner bij No. 59 Squadron dat met de Bristol Blenheim vloog. Hij raakte in mei 1940 gewond en verbleef tot augustus 1940 in een ziekenhuis in Engeland.
Nadat hij uit het ziekenhuis was ontslagen diende hij tot december 1940 als vlieginstructeur. In januari 1941 werd hij naar Canada gestuurd om daar als vlieginstructeur op te treden. Hij diende tot maart 1943 in Canada.
In april 1943 begon hij aan zijn tweede operationele tour bij No. 51 OTU en bij No. 125, No. 151 en No. 239 Night Fighter Squadrons waarna hij tot oktober 1944 bij Bomber Command diende op nachtelijke operaties.
Hij werd vervolgens als testpiloot op Boscombe Down geplaatst. Tot lang na de oorlog testte hij diverse vliegtuigen. Op 5 juni 1958 stortte hij in een XD 151, een Saunders-Roe SR53, na de start neer en kwam om het leven.

Bevorderingen:
2 oktober, 1939: Acting Pilot Officer
28 december, 1939: Pilot Officer
2 oktober, 1940: Flying Officer
2 oktober, 1941: Flight Lieutenant (war sub)

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Pilot Officer (2e Luitenant-vlieger)
Toegekend op:
6 augustus 1940
Distinguished Flying Cross (DFC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Acting Squadron Leader (Waarnemend Majoor-vlieger)
Eenheid:
No. 239 Squadron, Royal Air Force (No. 239 Squadron, Royal Air Force)
Toegekend op:
16 januari 1945
Aanbeveling:
Deze officier heeft lange tijd als flight commander in zijn squadron gediend. Hij heeft aan veel operationele missies deelgenomen waarin hij twee vijandelijke vliegtuigen heeft vernietigd en twee treinen beschadigd. Bij diverse gelegenheden heeft hij bij afwezigheid van de squadron commandant als zijn plaatsvervanger gefungeerd en heeft deze taken op bekwame en doelmatige wijze uitgevoerd. In september 1944 gaf hij een fraaie demonstratie van zijn kunnen toen tijdens een vlucht naar Rostock een motor van zijn toestel uitviel en hij gedwongen was naar de basis terug te vliegen, een afstand van 900 kilometer met alleen de bakboordmotor bruikbaar. Met zijn leiderschap en vindingrijkheid heeft hij een fraai voorbeeld gesteld.

Tweede DFC toegekend als gesp voor op het lint van de eerste DFC.
Distinguished Flying Cross (DFC)

Bronnen

Foto

Thema's