Sismore, Edward Barnes
- Geboortedatum:
- 23 juni 1921 (Kettering/Northhamptonshire, Groot-Brittannië)
- Overlijdensdatum:
- 22 maart 2012
- Dienstnummer:
- 130208
- Nationaliteit:
- Britse
Biografie
Ted Sismore meldde zich in 1939 bij de RAF. Op 31 januari 1943 was hij de navigator aan boord van een van de drie Mosquito’s die voor het eerst Berlijn bombardeerden. De aanval was getimed om een toespraak van Hermann Göring gedurende een uur te verstoren.
In mei 1943 navigeerde Sismore tijdens de aanval op de Zeiss Optiekfabriek en de glasblazerij in Jena. Hij bereidde ook de vlucht voor voor de beroemde aanval op de gevangenis in Amiens (Operatie Jericho) en was squadronnavigator op alle drie de aanvallen op de Gestapo in Denemarken (Aarhus, Shellhus en Odense).
Na de oorlog bleef Sismore bij de RAF en met Squadron leader Mick Martin brak hij het vluchtrecord van Londen naar Kaapstad, een reis van 10.825 kilometer die ze in 21 uur en 31 minuten aflegden. Later werd hem de Royal Aero Clubs Britannia Trophy voor 1947 toegekend. In 1962 werd Sismore bevorderd tot Group Captain en werd later basiscommandant van RAF Brüggen in Duitsland; eind jaren 60 werd hij bevelvoerend officier van het Royal Air Forces Central Reconnaissance Establishment op RAF Brampton.
Na-oorlogse onderscheidingen:
31 mei 1956: Air Force Cross
Bevorderingen::
29 augustus 1942: Pilot Officer (probation/emergency)
28 februari 1943: Flying Officer (probation/war sub)
28 augustus 1944 : Flight Lieutenant (war sub)
1 september 1945: aangesteld als Flying Officer
1 juli 1946: Flight Lieutenant
1 januari 1951: Squadron Leader
1 januari 1957: Wing Commander
1 juli 1962: Group Captain
1 juli 1971: Air Commodore
23 juni 1976: pensionering
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!
- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Pilot Officer (2e Luitenant-vlieger)
- Eenheid:
- No. 105 Squadron, Royal Air Force
- Toegekend op:
- 16 februari 1943
Aanbeveling:
Op 30 januari 1943 werden twee groepen bommenwerpers uitgestuurd om Berlijn aan te vallen, een in de morgen en de andere tijdens de middag.
Om de Duitse hoofdstad te bereiken was een vlucht nodig van meer dan 750 kilometer, grotendeels boven zwaar verdedigd gebied. Een nauwe samenwerking en een nauwkeurige timing waren essentieel maar de deskundigheid was zodanig dat het doel werd bereikt en de aanvallen uitgevoerd binnen enkele seconden van de vastgestelde tijd. Dat er, ondanks tegenstand van de verdediging vanaf de grond volledig succes werd behaald is een groot eerbetoon aan de kalme moed, de vastberadenheid en het uithoudingsvermogen van de volgende officieren en manschappen die in diverse functies er aan deelnamen als leden van de bemanningen.
Aanbeveling:
Op 27 mei 1943 was deze officier navigator van het leidende vliegtuig van een formatie van 14 die overdag doelen in Jena, Duitsland moest aanvallen. De totale afstand bedroeg 1770 kilometer waarvan ruim 800 op zeer geringe hoogte boven bezet en vijandelijk gebied moest worden afgelegd onder sterke tegenstand zowel vanaf de grond als vanuit de lucht. Het weer was niet zoals verwacht, tijdens het eerste deel van de vlucht was het zeer helder maar op de nadering van het doel werd het steeds slechter. Het zicht verminderde tot minder dan twee kilometer over de laatste 240 kilometer en niet meer dan een kilometer over de laatste 65.
Ondanks deze moeilijkheden navigeerde Flying Officer Sismore met uiterste nauwkeurigheid en bracht de formatie uiteindelijk boven het doel langs de vooraf bepaalde route. De aanval werd van lage hoogte uitgevoerd onder zeer zwaar afweervuur en versperringsballonnen. Boven het doel ontplofte een lichte luchtafweergranaat in de cockpit waardoor de piloot gewond raakte. F/O Sismore verleende kalm eerste hulp en hielp de piloot bij het onder controle houden van het toestel. Hij ging toen verder met zijn nauwkeurige navigatie en het toestel keerde veilig op de basis terug.
Deze officier was navigator van het leidende toestel van een formatie die Berlijn bij daglicht aanviel en precies op de vastgestelde tijd aankwam. Sinds die tijd heeft hij 11 missies met succes voltooid die allemaal de hoogste graad van navigatie op geringe hoogte vereisten. Alle bemanningen van de formatie die de aanval op Jena uitvoerde zijn eensluidend in hun mening dat het een prachtige prestatie op het gebied van navigatie was onder moeilijke omstandigheden.
Ik beveel hem nadrukkelijk aan voor een onmiddellijke toekenning van de Distinguished Service Order.
- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Acting Squadron Leader (Waarnemend Majoor-vlieger)
- Eenheid:
- Royal Air Force Volunteer Reserve
- Toegekend op:
- 14 december 1944
Aanbeveling:
Als respectievelijk piloot en navigator hebben deze officieren deelgenomen aan talloze missies tegen een grote verscheidenheid van doelen. In october 1944 namen zij deel aan een zeer geslaagde aanval op een vitaal doel in Duitsland. Tijdens deze goed uitgevoerde operatie toonden deze officieren vaardigheid en vastberadenheid van het hoogse niveau.
Tweede DFCC toegekend als gesp voor op het lint van de eerste DFC.
Tegelijkertijd toegeend aan de piloot, Acting Wing Commander Reginald Wilfred Reynolds DSO DFC.
- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Acting Squadron Leader (Waarnemend Majoor-vlieger)
- Eenheid:
- Royal Air Force Volunteer Reserve
- Toegekend op:
- 2 juni 1945
In maart 1945 was Squadron Leader Sismore de navigator in het leidende toestel van een grote formatie die was uitgestuurd om het hoofdkwartier van de Gestapo in Kopenhagen aan te vallen. De operatie vereiste een vlucht van meer dan 1500 kilometer en de hoogste graad van navigatiekunst. In dit opzicht was het werk van Squadron Leader Sismore opmerkelijk en het droeg aanzienlijk bij aan het behaalde succes. In april 1945 vloog deze officier weer met groot succes in een aanval op een overeenkomstig doel in Odense. Deze officier, die vele operationele vluchten heeft gemaakt heeft waardevolle diensten verleend.
Derde DFC toegekend als tweede gesp voor op het lint van de eerste DFC.
- Rang:
- Squadron Leader (Majoor-Vlieger)
- Toegekend op:
- 31 mei 1956
Bronnen
- Foto 1:
- - Second Supplement to The London Gazette Issue 35904 published on the 12 February 1943
- Third Supplement to The London Gazette Issue 36059 published on the 15 June 1943
- Third Supplement to The London Gazette Issue 36839 published on the 12 December 1944
- Fifth Supplement to The London Gazette Issue 37142 published on the 19 June 1945
- The London Gazette Issue 38565 published on the 18 March 1949
- Supplement to The London Issue 40787 published on 25 May 1956
- Cranston Fine Arts Aviation, Military and Naval Art
- Robert Taylor Aviation Prints
- Spink