TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Douglas, William Anderson

Geboortedatum:
januari 1921 (Edinburgh)
Overlijdensdatum:
januari 1977 (Edinburgh)
Nationaliteit:
Britse

Biografie

)Dienstnummer 90896.

Bevorderingen:
17 maart 1940: Pilot Officer
1 december 1940: Flying Officer
1 december 1941: Flight Lieutenant (war sub)
3 juli 1945: Squadron leader (war sub)

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Acting Squadron Leader (Waarnemend Majoor-vlieger)
Eenheid:
No. 229 Squadron, Royal Auxiliary Air Force (No. 229 Squadron, Royal Auxiliary Air Force)
Toegekend op:
4 december 1942
Aanbeveling:
Deze officier heeft in juni 1941 deelgenomen aan 12 operationele vluchten boven noord Frankrijk, gedurende welke hij een Me 109 heeft vernietigd en een andere beschadigd. In juni werd hij neergeschoten en raakte gewond maar keerde in november 1941 naar operaties terug en nam op zijn volgende missie deel aan een operatie waarbij het squadron twee van acht flakschepen tot zinken bracht en er twee beschadigde.
Op 22 april 1942 leidde hij een squadron van 11 toestellen vanaf een carrier naar Malta. Hij heeft bijan 47 uur boven het eiland gevlogen en in die tijd heeft hij vier vijandelijke toestellen vernietigd, gedeeld in twee vernietigde, er een waarschijnlijk vernietigd en nog vijf toestellen beschadigd.
Op 10 mei 942 schoot hij een Ju 87 neer, deelde in de vernietiging van een andere en schoot waarschijnlijk een derde neer. Alles bijeen heeft hij 12 toestellen vernietigd of deel gehad aan de vernietiging daarvan, en heeft hij het hele squadron geïnspireerd met zijn gretigheid en zijn voorbeeld en heeft zich door zijn goede leiding een eerste klas squadron commandant getoond.
Distinguished Flying Cross (DFC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Aanbeveling:
Sinds hij het bevel voert over 611 Squadron heeft Squadron Leader Douglas 105 operationele missies met succes volbracht. Deze missies omvatten talloze verkenningen voor de scheepvaart en aanvallen op schepen langs de Nederlande kust, lange vluchten over zee en het escorteren van bommenwerpers. Onlangs waren daaronder ook 17 vluchten boven de stranden van Normandië, waarvan 10 bij het eerste en het laatste licht, sommige daarvan bij zeer slecht weer.
Sinds D-Day heeft Squadron Leader Douglas een vijandelijk toestel vernietigd en een ander waarschijnlijk. Tijdens de voorgaande actie, die ‘s nachts plaats vond, ontdekte Squadron Leader Douglas dat zijn vizier niet juist werkte en naderde tot op zeer korte afstand ondanks het tegenvuur dat op hem was gericht. Toen hij het vuur opende, ontplofte het vijandelijke toestel, een Ju 88 waardoor zijn eigen toestel beschadigd raakte door de rondvliegende brokstukken.
Gedurende zijn hele tweede operationele tour heeft Squadron Leader Douglas voortdurend de gretigste vechtlust getoond en heeft een mooi voorbeeld gesteld aan zijn squadron. Door zijn onvermoeibare inspanningen was hij in staat zijn squadron te oefenen tot op een peil waarop het niet alleen ‘s nachts kon opereren maar ook ‘s nachts bij slecht weer, zo verzekerde hij dat het met succes en met een minimum aan verliezen de taken kon voltooien tijdens de openingsfase van de invasie van Europa.
Distinguished Flying Cross (DFC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)

Met "FRANCE AND GERMANY"-gesp.
Air Crew Europe Star

Bronnen

  • - Third Supplement to The London Gazette Issue 35809 published on the 1 December 1942
    - Fourth Supplement to The London Gazette Issue 36718 published on the 22 September 1944
    - Dix Noonan Webb

Foto